En mysig dag

PENTAX Image

  Dagen blev lyckad med moster Maj-Lis och maten smakade bra. Hon är så pigg för sin ålder och skärpt som sjutton. Hon har lite besvär med sin astma till och ifrån. Nu har doktorn sagt att hon även har Kol. Där ser man, hon som aldrig någonsin har rökt. Färdtjänsten kom Kl.21.00 helt i tid och hon skickade ett sms att hon kommit hem och allt var bra.

 

Här kommer /Mauds Gokväll/ recept på kakan och den blev jättegod.

Mandelkaka med päron och lingon

PENTAX Image

 

 

 

 

 

 

 

2 st stora ägg

1 dl strösocker

2 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

200 g grovriven mandelmassa

75 g kallt hyvlat smör

Fyllning 1/2 -1 dl lingon

3 – 4 st päron

1. Sätt ugnen på 175?. Smörj en porslinsform 28 cm i diameter.
2. Vispa ägg och socker poröst.
3. Blanda vetemjöl och bakpulver med grovriven mandelmassan. Rör ner blandningen i äggvispet.
4. Bred ut smeten i formen.
5. Skala och klyfta päronen. Stick ner dem i smeten och strö över lingonen. Hyvla det kalla smöret över alltsammans.
6. Grädda i nedre delen av ugnen tills kakan fått fin färg, ca 45 minuter. Prova med sticka.
7. Låt svalna och servera gärna med glass.

Ha det gott!

Kram Sylvia

4 thoughts on “En mysig dag

  1. Hej, Sylvia!

    Men så mysigt ni haft det och kakan ser ju väldigt läcker ut och med många goda ingredienser! Blev säkert en bit kvar till i morgon också 🙂

    Moster Maj-Lis liknar min salig mor en aning, när hon var just 88 år. Munnen, halsen och glasögonen.
    Ett jättefint foto på en fin dam 🙂

    Det där med Kol är inte trevligt alls, men vad göra? Sluta röka? Jag har gett upp alla tappra försök nu för det hjälper ju ändå inte mot kol.
    Kol drabbar alltfler som inte röker. Dessutom börjar den sjukdomen krypa ner i åldrarna, tyvärr. Luften vi andas är ju fullproppad med gifter och ingen har väl kollat upp detta så noga tidigare hos de som inte röker, tyvärr.
    Även jag har ju astma/allergi till o från och just denna årstiden är det extra jobbigt med andningen. Usch!
    Kol drabbar ofta äldre människor då det mesta i kroppen börjar förtvina. Men har man passerat medellivslängden inkl. astma, med 10 år och ser så fin ut som ”moster” gör, så kan hon vara glad!
    En riktigt härlig dam ser hon ut att vara. Snygg frisyr och hårfärg, också 🙂

    Min moster dog av lungcancer påstod läkarna, men hon hade aldrig rökt i hela sitt liv, en renlevnadsmänniska var hon. Så inte kan man skylla precis ALLT på rökningen. ( Men bra mycket)
    Men den kroniska varianten av giftstruma som jag ärvt, var boven i dramat och där började hennes cancer:-(
    Ack ja, hur vi än gör så tar livet slut för oss alla förr eller senare och då spelar det ju ingen roll vad man dör av? Eller gör det?

    Men vad jag blev full i skratt när du skriver att hon sände ett SMS att hon var välbehållen hemma igen 🙂 Inte illa att hänga med så, samt ha synen i behåll för mobilens små knappar. Mamma upp i dan 😉

    Gott att kunna hålla kontakten med henne förstår jag och säkert uppskattat av henne att någon bryr sig. Att få komma hemifrån och äta en god hemlagad middag ger ett avbrott i tillvaron.
    Så bra att färdtjänsten ”uppförde sig” som dom ska, denna gången.

    Nu ska jag kika på senaste nytt om bomberna har exploderat här i stan ännu, som utlovat!
    Usch, världen är full av galningar!

    Har just vridit alla klockor bakåt en timma så att jag är på rätt spår i morgon när jag vaknar och tycker därmed att det inte det är så sent just nu….men kanske sovdags ändå, snart.

    Ha det gott!
    Kram, Agneta

    • Ja, hon är en riktig liten krutgumma. Ingvar är enda barnet och moster är väl den enda som är kvar av den äldre generationen av hans släktingar.
      Usch så läskigt med bombhoten. Bombhot och skottdrama snart överallt.
      Tack för goa inlägg!
      Kramen

  2. Hej Sylvia!

    Vilken härlig dag ni fick tillsammans!

    Mandelkakan måste jag bara prova, den verkar så smaskig;.)).

    Här har det varit ruskväder nu i två dagar, men sol imorgon utlovas det.

    Vi ser framemot det eftersom det är höstlov här och vi har William en hel del denna veckan plus att imorgon är det även hans bästa kompis Alex:-)). Ja, det är så roligt och spännande saker som händer i vårt liv verkligen.

    Ha det så gott!
    Kramar
    Berit

  3. Hej Sylvia.
    Hoppas du har en skön söndag, läser med nöje din blogg men förskräcks och förundras över hur ickerökare får KOL, det är skrämmande. Jag slutade -93 men det är kanske bäst att kolla läget…?
    Tack för receptet,min man skulle nog gilla den kakan, själv är jag lyckligtvis ingen älskare av sötsaker, det är illa nog med all pasta jag klämmer i mig;)

    Må så gott.
    Kram,
    Annette

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

