Kvinnor och män delar rum…..

Kan inte låta bli att skriva om detta. Bristen på vårdplatser gör att sjukhusen allt oftare placerar kvinnor och män i samma rum.  STHLM-nytt


Det är väl något som man som  patient måste upplever väldigt obehagligt. Enligt Patientnämnden i Stockholm får man in allt fler och fler klagomål. Jag tycker det
är direkt olämpligt. Ofta sköts ju  patienten helt och hållet i sängen. De tvättas, ska kissa, mm; och då inför öppen ridå eller i bästa fall en skärm som skyler en del. Det är väl tillräckligt jobbigt när det är av samma kön i sängarna, eller hur. Ja, man blir både arg och ledsen att tänka sig få uppleva en sådan sjukhusvistelse.

 Vilket satans väder vi haft här idag. Var en liten sväng till Centrum och handlade tvättmedel som i det närmaste var slut.   Jag ska ha tvättstugan i morgon. Skyndade snart hem igen i regn och blåst, inte alls trevligt att vara utomhus idag.

Nu har jag återgått till den vanliga bloggmallen igen. Denna kan man om man så vill ändra till större text.
Kram Sylvia

6 thoughts on “Kvinnor och män delar rum…..

  1. Hej, Sylvia!

    Uschyanimej! Det är direkt olämpligt och kränkande:-( Har man ingen som helst talan bara för att man är sjuk/gammal? Man drar sig i det längsta för att åka till sjukhus, för det har blivit så dåligt så jag undrar vart alla våra skattepengar egentligen tar vägen?

    Bra att du skriver om detta för det behövs. Många lever i en törnrosasömn, men uppvaknandet kan bli en chock!

    Läste nyligen om två äldre som avled p.g.a. fel vård i Sthlm och lilla fru Reinfeldt svarade bara att vården har fått de pengar som dom behöver! Lite empati hade suttit bra, i alla fall, alla har inte råd med privat vård som hon förmodligen har.

    Så finns de äldre par som varit gifta i 40 år eller mer som inte får bo tillsammans på äldreboendet! Man tar sig för pannan!
    Det går snabbt utför med Sverige och den s.k. välfärden som, i alla fall jag,inte ser något av verkar ha töat bort, fort!
    Utomlands undras vad vi sysslar med. Jag skäms över hur illa det är ställt och hur förklara det per telefon till vänner som bor i ”sämre” länder…? Många länder runt Medelhavet har ”gått om oss” på flera viktiga områden.
    Respekten för äldre har försvunnit totalt här, vilket jag skrev om i natt.

    Har just sett ett avsnitt av ”The secret Millionaire” på kanal9 och 21.00 är det dags för nya avsnitt.
    Där hjälper de rika dom fattiga i England med gåvor så att ungarna ska få en chans, i alla fall. Välgörenhetsorganisationer har dom i massor och jag har många ggr. tänkt att det behövs även i Sverige, trots våra höga skatter.

    Men så fint ditt foto blev nu till den vita bakgrunden, kanonsnyggt 🙂 Nu är ordningen återställd här ser jag och så har du fått plats med allt som behövs! Känns gott att vara ”hemma” igen 😉

    Vädret ja, det ska ju bli SNÖ säger SMHI, men det kanske är bättre än det här gråa, disiga eländet vi har nu? Jag vill ha värme på elementen för blåsten och kylan tar sig in i bostaden.

    Ha det så gott!
    Kramen, Agneta

  2. Hejsan Sylvia!

    Jag läste om det här i DN och det är ju för galet. Det verkar som om man kan vänta sig precis vad som helst i vården. Att vara tvungen att dela rum med andra människor är svårt nog, om man då dessutom måste dela rum med någon av annat kön tycker jag att det har gått för långt. Den svenska välfärden blir mer och mer urholkad.

    Vädret är riktigt ruskigt med regn och blåst. Det blev verkligen en trist höst i år, för inte har det varit många fina dagar inte.

    Nu ska jag kika på TV8 och se vad Peder Lamm hitta på på Engsö Slott.

    Kram Ingrid

  3. Jag håller med om sjukvårdenoch vädret , här hällregnar det
    Men vad menar du med vanlig bloggmall och hur ändrar du text
    jag har int elyckats hitta någonting
    Så nu har jag bytt till Windows Live Writer igen

    • Detta är mitt Tema jag hade tidigare och där kan man ändra textstorleken till större genom att gå upp på Sida uppe i menyn på Explorer. Det är inte i alla Teman som man kan göra det.
      Jag skriver ofta i Writer och det är toppen. I dag kom en uppdatering av Windows Live Mail. Väldigt tjusigt.

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

