Nyfångad strömming

Nu på förmiddagen har jag varit på ICA och köpt drygt ett kilo nyfångad strömming. De har en fin fiskdisk och jag såg fiskargubben just komma in med nyfångad strömming och blev så himla sugen.  En strömmingslåda blir det och stekta strömmingsflundror. Några till middag idag med potatismos resten fryser jag in. Billigt och nyttigt, pris 29 kr:- kilot. 

 
I morgon ska jag vara på Medborgarplatsens bibliotek som surfvärd. Det är den stora surfdagen då många bibliotek i hela landet har öppet för besökande seniorer 55 +. Vi är fyra stycken pers på fyra datorer, som biblioteket ställer upp med och vi ska informera och försöka svara på frågor. Det har varit mycket förarbete med att sätta upp info-blad på olika platser  på södermalm. Varje stadsdel ansvarar för sitt. Nu hoppas vi på många besökare och samtidigt göra lite reklam för vårt IT-´kafé 
K@nelbullen

SeniorNet Sweden www.seniornet.se

surflogg09

Idag har vi ännu en härlig, solig höstdag.
Kram Sylvia 


Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!

    Nyfångad strömming är jättegott. Det är makens absoluta favorit. Jag steker dem och de vi inte äter upp med en gång lägger jag in i precis som man gör med inlagd sill.

    Du är duktig du, som är ute och hjälper till med att lära ut dina datorkunskaper, jag kan tänka mig att det är uppskattat.

    Hoppas det kommer riktigt många besökare.

    Kram Ingrid

    Svara
  2. Härligt med nyfångad strömming. Fisk är både gott och nyttingt
    hälsar susanne

    Svara
  3. Hej, Sylvia!
    Otroligt, men helt sant! I morgon (i dag, onsdag) har jag veckoinköp och har skrivit bl.a. ”Stekt inlagd strömming” att inköpas i fiskbilen, utanför ICA Maxi. Så läser jag här att även du har köpt. Men jag kan tala om att EN färdig dubbelflundra kostar 25:-….sanslöst dyrt! Men den är supergod och inläggningen perfekt. Har funderat på att köpa 1 kg, men att stå och steka, lägga in, samt frysa in för 1 person, det blir lite i mastigaste laget. Fast det är klart, det finns ju ugn och en god kräftströmmingslåda går ju bra att göra.
    Undrar om jag inte ska ändra på min inköpslista…
    Föresten så går silldoften bort om man tvättar händer med lite kaffe. Har en tvål med kaffe i fr. Annalunda Ting, som tar bort all sådan doft, så då går det säkert bra med en liten knivsudd malet kaffe..eller?

    Åh vad du är duktig som håller på med Internetutbildning och det blir en spännande dag, kampanjdagen, förstår jag. Mammas födelsedg faktiskt, den 13/10, så det kan bli:-)Vad tiden går fort ändå, hon skulle fyllt 101…så nu är det 11 år sedan hon gick bort.

    Ha det riktigt trevligt med alla seniorerna och sillarna😉
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Tankeöverföring igen Agneta🙂 Jösses, vad de kan ta betalt för färdig stekta flundror. Tack för tipset om kaffetvålen…måste ta en sväng till Annolunda Ting.
      Kramen

      Svara
      • Det blev i alla fall 2 st. stekta och inlagda flundror inköpta i dag för 50:-. Men dom är stora som attan, så det räcker gott med 1 till middag. Blir det 1 i morgon också.
        Något gott får jag väl unna mig ;-)Nyttjar ju inte ”starkvaror” eller semesterresor ;-(
        Alla förklaringar är ju bra, utom de dåliga då förståss😉

        Priset ligger på 179:-/Kg. och för den vanliga runt 50-70:-/kg. beroende på tillgång.
        Så ditt inköp var extremt bra.

        Jag ringde till fiskbilen och påtalade priset hos dig och fick en lång förklaring om Strömming, inköp, fångstvatten, kvicksilver i fisken m.m.🙂
        Den sorten som fiskas här på B(v)ästkusten är mera som sill, alltså en storlek större.
        ( Kollade upp saken i min gamla Hemkunskapsbok fr. realskolan anno 1959…!)
        När det är brist här, så kan det bli strömming fr. Södra Östersjön, som är något mindre och billigare, var beskedet jag fick. Men aldrig 29:- så det bör ha varit överskottsfiske. Sicken tur du hade!
        Skulle vara intressant att veta varifrån ICA köpt in den😉
        Nåja, gott ska det bli och nästa gång så SKA jag ha Hälleflundra, kosta vad det kosta vill! Har längtat efter kokt sådan med skirat smör i åratal…!
        Tror priset låg på runt 280:-/Kg. i dag. men det är ju en mastig fisk, så det räcker med ett hekto vilket är ok.
        Jämföres med ett pkt cig, som numera kostar runt 45:-….suck!
        Vad vore livet utan fisk?
        Kram på dig vännen!

  4. Nu blir jag ställd . Strömmingsflundra?
    Jag har trott att flundra är en sorts fisk och strömming har jag ju ätit
    Jag kan ingenting om havsfisk måste jag erkänna

    Svara
    • Vi kallar det flundror när man lägger två utflikta strömmingfileér på varandra med köttsidan inåt, persilja och en klick smör emellan och steker dem. Jättegott🙂
      Kramen

      Svara
      • Testa med dillkaviar mellan flundrorna! Supergott! Smakar nästan som kräftor.

  5. Vad gott med nyfångad strömming. Det får vi aldrig här och det är inte alltid strömmingen är så bra. Det ser jag på vår katt för äter han den inte så är den inte bra.

    Vad duktig du är som håller på med internetutbildning. Det är ju jättebra för dom som inte kan och vet hur man gör.

    Vi hade en härlig höstdag i går och det är lika fint ute i dag. Hoppas vädret håller i sig.
    Kramar från Siv

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

