Förkylningen frodas

2zqhah1_thFörkylningen  håller i sig ännu men ingen feber och idag har jag tagit det lugnt och kurerat mig med varmt honungsvatten.

Vi hade gäster igår, vänner sedan många år tillbaka och det var jättekul att ses. Vi blev sex till bordet. Själv kände jag mig inte vidare fräsch , rödögd o nästäppt men jag tyckte det var svårt att säga återbud  eftersom det var ett tag sedan vi sågs.  Kvällens favorit blev broccoli-ädelostpaj. (vegetarisk). Här kommer receptet.

Pajdeg 6 pers. 2.½ dl vetemjöl.  1.dl grahamsmjöl. 150 gr smör. 2 msk vatten. 1 ägg för pensling, salt. Förgräddas 10 min.

IMGP0385

    Pajfyllning. 
    3 ägg.
    3 dl. mjölk el. grädde.
    3 dl. riven gratängost ost.
    100 gr. ädelost ( gorgonzolatyp)
    400 gr. broccolibuketter.
    en halv finhackad röd lök, salt och peppar. Gräddas i 180 grader i 45-50 minuter.

Det blåser i knutarna idag tror nästan det är kuling och det känns bra att vara inomhus. Nu har vi kommit in i oktober månad så vi har väl inte annat att vänta oss. 
Önskar en fin höstvecka.
Kram Sylvia

8 thoughts on “Förkylningen frodas

  1. Hej Sylvia!

    Tack för ditt besök 🙂

    Pajen du gjort ser supergod ut och själv älskar jag pajdege samt ädelost av alla de slag 🙂
    Men usch då, så trist att dras med ”snörvel” när du har gäster.
    Hoppas innerligt att din flunsa ger mid sig, snarast!

    Här blåser det halv storm och golvdraget är en pina liksom de iskalla elementen. Som vanligt alltså, denna årstiden hos Wallenstam 😦

    Vet inte vad jag gjort för fel med IE8. Det är textstorleken jag inte får någon ordning på. Har ställt in den på 120dpi i grundinställningarna och sedan brukar jag använda storlek 11/Arial på hemsidan, men inte katten funkar det, denna gången. Har konstant inställt visning av webbsidor på ”medel” men nu måste jag ha ”större” om det ska bli läsbart.
    Och här hos dig måste jag ha ”Störst”, så något är galet, men jag får väl leta ordentligt.
    Håller med om att Sharepoint är lite komplicerad, men om den är bättre ihop med Vista/Win7 så får man väl lära sig.
    Jadu, det kommer för mycket nytt utan paus och det är inte kul att behöva ägna en massa tid åt att hela tiden installera nytt samt lära in. Så kommer ju alla uppdateringar av de nya programmen som verkar vara halvfärdiga.
    Datorn ska ju vara ett hjälpmedel, inte tvärtom!

    Nu ska jag ta en macka med ägg&anjovis till middag. Blir sillsugen lite då&då. Lite salt behövs i bland.

    Dags för Bingolotto på TV nu, om det är en intressant gäst! Liknar lite ”här är ditt liv”, som inte var min favorit i går inte. Lite väl segt och ointressant för min smak, i alla fall.

    Krya på dig vännen!
    Kramen, Agneta

    • Så jobbigt att det inte funkar med textstorleken i IE8. Jag har storlek medel på webben. Det ger sig väl snart ska du se.
      i Sharepoint finns det mycket finesser som jag inte riktigt fattar. Det är smidigt att göra ändringar och uppdatera och det är ju viktigast för mig.
      Kramen.

  2. De här höstförkylningarna är elände. Här är vi tre stycken som hostar och snörvlar. Bara lilla Miriam har klarat sig hitintills.

    Du är duktig som orkar ordna med fest fast du inte kände dig helt ok. Hoppas du snart kryar på dig.

    Kram Ingrid

  3. Hej Sylvia.
    Hoppas du mår bättre idag, lite varmare kanske ni haft också, som vi, det har varit riktigt skönt idag. Fast blåsten är ju som den är, det är vi vana vid här.
    Var rädd om dig och må så gott.
    Kram!

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

