Mina tankar ……

Söndagen gav oss ett valresultat där egentligen ingen var en vinnare. Många var dock förlorare, de två regeringsalternativ som inte fick egen majoritet. och även en stor majoritet av oss svenskar som inte ville se ett främlingsfientligt parti i riksdagen. Tummen ner till hela det politiska etablissemanget. Enligt valundersökningen så tycks alla partier ha tappat till Sverigedemokraterna.
Många har fått det sämre i Sverige de senaste fyra åren
när långtidsarbetslösheten ökat, tusentals har utförsäkrats och pensionärer har straffbeskattats.
Det blir alltså fyra år till med en alliansregering. Jag tror inte att världen går under.  Däremot känner jag mig säker på att pressen blir hårdare, när klyftorna ökar blir samhället kallare. Så länge du håller dig frisk och har arbete ska du nog klara dig. Men det är lite som ett dominospel det där. Om en person som står dig nära plötsligt blir sjuk eller arbetslös kommer det också påverka dig. En bricka drar lätt med sig andra i fallet.

Så här blev valresultatet  i Stockholm.

MP framåt i Stockholm
Både Socialdemokraterna och Moderaterna backar i kommunalvalet i Stockholms stad. Miljöpartiet är den stora vinnaren.
Sverigedemokraterna stannar på 1,6 procent och blir utan mandat i Stadshuset.

 

Sergels torg fyllt av demonstranter mot SD i måndags kväll

4126518263

En röst blev till tusentals. 17-åriga Felicia Margineanus upprop  förvandlades på några timmar till en mäktig demonstration mot rasism och främlingsfientlighet.Besviken och upprörd efter söndagens val där Sverigedemokraterna röstades in i riksdagen skrev hon en uppmaning på Facebook: Kom och demonstrera!

Önskar en fin kväll!
Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!

    Bra skrivet, håller med🙂
    Det är riktigt illa ställt efter bara 4 år med Högern för oss som redan hade det riktigt illa ställt,som väntat!
    Vad sjutton liknar det att inte sänka skatten på pensionerna! Jag blir så arg så jag får väl snart hjärnblödning. Kanske är det det som är meningen, så slipper unge herr Reinfeldt dras med pensionärer/sjuka som verkar vara en belastning, så då kan vi kan väl lika gärna ta oss själva av daga.
    Ättestupan nästa?

    Strax innan jag fyllde 65 nu i våras, fick jag ett brev där det stod att jag var välkommen att börja arbeta, trots att jag just skulle gå från sjukpension till ålderspension. Blir man plötsligt frisk fr. en obotlig sjukdom fr. en dag till nästa för att man blir 65? Var hittar jag ett jobb när jag dessutom är sjuk?
    Så talas det om att det inte finns jobb för den unga generationen och då undrar jag hur alla vi som är 65+ ska få jobb? Vem vill anställa oss? Som mentor kan jag förstå att vi är eftertraktade, men ändå.

    Senaste debatten jag såg på SVT/Forum strax före valet handlade om ”äldresopor”….jodå, du läser rätt. Man diskuterade hur man kan/ska återanvända äldresopor! Jo, alla som är friska och 65+ ska starta eget t.ex.
    Ädresopor ska återvinnas/användas. Man tar sig för pannan den glödheta. Visst förstår jag att erfarenhet behövs på arbetsplatser och att de yngre behöver läras upp av de äldre men inte av ALLA väl? Och inte av de som börjar närma sig 70…eller?
    Återvinning i alla ära, men äldresopor….!
    Var på vippen att få en stroke också😉

    Här i Göteborg är det rena rama kaoset. MP har gått framåt och blir ev vågmästare och har plötsligt bestämt sig för att dom kanske ska jobba ihop med högern! Glurp! Byta fr. Rött till Blått, EFTER valet!
    Vad fanken liknar det? Förklaringar finns det gott om.
    Det kanske dom gör enkom för att stoppa SD som bara har 3 mandat och kanske inte ens någon som kan ta dom i brist på utbildat folk.
    Eller är det för att få mera makt….för inte kan man skylla på SD i alla lägen. Någon rättvisa får det allt vara i ett demokratiskt land.
    Det är ett rävspel utan dess like på sandlådenivå, dessutom, anser jag.
    Vi lär få vänta i c:a en månad på besked om vilken politik vi ska få här i Göteborg beroende på vad MP beslutar, då dom är vågmästare.
    Alla som röstat på rödgrönt och MP känner sig grundlurade.
    När det gäller riksdagsvalet så kommer Högern att få majoritet tror jag, för poströsterna ska ju räknas i dag/morgon och dom är många, så då är problemet löst.
    Reinfeldt kan andas ut och fortsätta nedrustningen av Sverige! Mer ska mer ha, som bekant!
    Det blåser iskalla vindar över fr, höger över stora delar av världen och det är klart att lilla Sverige ska haka på…! Ska man rösta så bör man läsa partiernas valmanifest samt gärna lite historia. Det är av historien man lär sig.

    Orkar inte orda mer om detta nu, har fullt upp med att fixa min dator och ska leta efter ett bra hemsideprogram, för Frontpage verkar ställa till det i Vista. Sharepoint har jag kikat på, men att lära nytt…njae…!
    Knäckte en stor nöt i går då jag lyckades hitta rätt drivrutin til skärmen efter att ha formaterat disken, flera ggr. då jag gjorde bort mig😦
    Återstår att lägga in allt återigen…suck för sådant!
    Men skam den som ger sig.
    Får väl se hur länge det håller i sig.
    Nattiskramar, Agneta

    Svara
  2. Ja det är illa och vad händer inte på fyra år till
    Värst är SD som kom med, den otäcka stämningen när dom var ”glada” tycker jag inte om
    Det lär mer som hulliganer på en fotbollsmatch

    Svara
  3. Inte alls roligt med SD sittande i riksdagen!

    Svara
    • Håller med! Etter värre är väl alla de som röstat på dom så att dom kom in. Ack ja, man vet inte så mycket om hur folk tänker, OM dom tänker överhuvudtaget? Men hoppas på att detta är ett missnöje mot den sittande regeringen och ingen sympati för SD. Kanske sak samma som med Ny Demokrati som inte blev långlivade. Också ett ”missnöjesparti”.
      Den som lever får se.
      Kramen, Agneta

      Svara
  4. elisabeth

     /  29 september 2010

    tack för lite info om stockholms-politiken….. som man kanske inte alltid skulle reflektera på.
    kram elisabeth

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

