Kräftfiske……

Igår var det en lugn och fin kväll och vi fick lust att lägga några kräftburar en sista gång. Vi la dem utmed sjökanten vid stugan. I morse vittjade Ingvar burarna och vi fick 32 stycken. Trodde jag hade krondill i frysen men så var inte fallet. Ingvar fick sticka iväg med båten till en granne på andra sidan ön som hade krondill kvar i sitt trädgårdsland. Nu är de kokade, förpackade och in-frysta. Tänker förära dem till sonen Magnus med fru, som är ena riktiga kräftälskare, när vi far hem till stan på söndag.

IMGP0355         IMGP0360
……..klickbara bilder……

Nu blir det inte mer gjort idag. Hade tänkt vi skulle snygga till på tomten och klippa gräset men nu har det börjat regna så det får blir en annan dag. Ska fortsätta med en bok som jag fått av min syster. Hennes son jobbar med att recensera böcker och på så sett  får en del recensionsexemplar som min syster sedan för överta. Alfahannen skriven av Katarina Wennstam.  En riktig snaskig och syndig roman. Handlingen utspelas i Stockholm och huvudpersonen, skådisen och kvinnokarlen Jack Rappe som med sitt vargleende är den verklige alfahannen som senare hittas vid sitt luxuösa brygghus med ett livshotande sår i magen. Detta sker samma natt som han fått sitt livs första Guldbagge. Vartefter jag läser om denne Jack Rappe går minna tankar hela tiden till en ganska känd skådis som ofta får göra liknande gestalter på film och TV,verkar och lever i Stockholm och som också fått några baggar?

Ha en skön onsdag!

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

10 kommentarer

  1. Så gott med helt egna kräftor! Fast jag undrar om jag skulle klara av att koka dem, nog inte… Son och sonhustru kommer att bli saliga, kan jag tänka!

    Här finns det också behov av gräsklippning, får se om det blir gjort i morgon, får se om det är torrt nog. Annars är det mycket läsning nu, plus att jag börjat sticka på en babykofta till mitt lilla barnbarn. Ett mycket kärt besvär, som du förstår…

    Hoppas att du har en lugn och skön kväll!

    Kram!

    Svara
  2. Men vilken fångst, önskar jag varit där, då hade de varit slut på ett navs. Jag tillhör oxå den där som är galen i kräftor -:) Blir nyfiken. Vilken skådis syftar du på?

    Svara
  3. elisabeth

     /  02 september 2010

    vad kul med kräftorna. Förstår den delikatess de kommer skapa den dagen de äts. I min barndom fiskades de oxå kräftor som man har minnen av. Blev lite nyfiken på din bok, kanske kan komma till pass en kall och regnig höstdag när det stormar och löven flyger kors och tvärs och man vill vara inne i värmen🙂
    kram elisabeth

    Svara
    • Inte den bok jag sätter högst på favoritlistan men visst är den läsvärd.
      Lika roligt varje gång du tittar in, Elisabeth. Önskar dig en fin höst🙂
      Kram

      Svara
  4. Mmmmums så gött detta såg ut. Men jag hade nog aldrig klarat av att koka de små liven :(…

    Tackar för att du besöker min blogg & att du lämnar ett tasstryck när du är där🙂
    Kramis Bettan

    Svara
  5. Hej Sylvia.
    Läckra bilder på de läckra kräftorna.
    Jag är fast för havskräftor men äter förstås alla sorter när det bjuds, fattas bara.
    Nu ska jag kika lite på dina silverarbeten, du är ju superduktig.

    Ha en fin dag.
    Kram,
    Annette

    Svara
  6. Hej!
    Det är inte utan att jag blir nyfiken på vilken skådis du åsyftar😉
    Kräftor är både gott och nyttigt i lagom mängd och din son&fru blir säkert överlyckliga.
    Nu är du väl tillbaka i stan igen kan jag tro och tvätten har väl tornat upp sig som brukligt är när det blir dags att stänga igen stugan😉
    Förstår att det blir en del arbete som ska göras.
    Har norpat ditt söta höstfoto, tack!
    Ha det så gott, vännen!
    Nattiskramar, Agneta
    Kramen, Agneta

    Svara
  7. Så roligt, du tog med dig min höstgåva.Vågar inte skriva det här men efternamnet börjar på… P
    Ha en fin kväll/Kram

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

