Åter i stugan…….

Ja, jag for tillbaka igen till ön i går. Det var allt bra kvalmigt i stan. Annika och några vänner skulle titta på Midnattsloppet och hon ville ha mig med men jag kände inta för det. Jag tog pendeltåget till Bro där Ingvar hämtade mig med bilen. Igår hade vi 28 + på eftermiddagen men svalkande skönt i vattnet, lagom badtemperatur på 21 grader. Idag är det ett helt annat väder med halv storm på sjön och molnigt men ändå varmt i luften.

21.000 sprang runt Söder. 100.000 tittade på när löparna avverkade en mil i den varma augustinatten. Två löpare en 50-års man och en 26 åring föll  ihop och avled under det populära Midnattsloppet, som gick genom ett varmt och kvavt Stockholm på lördagskvällen. Flera löpare fick åka till akuten på grund av uttorkning.

Vi har just smakat av purjolöken. Tänk att det kan bli något stort av de små ynkliga stråna jag satt ner i jorden i våras. Det är ju inga mängder, bara lite till husbehov den tiden vi är här i stugan. Satt också haricoverts /gröna bönor . De artade sig bra och de blommade fint men sedan gick något fel. Stjälkar och blad blev avbitna och till slut var det bara att gräva upp de kala stjälkarna. Purjolök verkar de inte gilla vilka det nu är. Nu tror vi att det är sorkar som kalasat på bönplantorna för även grannens rödbetor ser  lika ynkliga ut? Vad kan det annars vara ?

IMGP0344 IMGP0343

Önskar en fin söndag!

Kram Sylvia

5 thoughts on “Åter i stugan…….

  1. Hejsan, Sylvia!
    Så skönt det låter med ett dopp i det svalkande havet 🙂 Jag får nöja mig med att titta på, när våra duktiga simmare plockar hem medaljer stup i kvarten, men rackarans så duktiga dom är.
    Just nu har vi tagit 4 medaljer på raken..inte illa!

    Men så trist att det inte blev några haricots i år men det blir ju så mycket annat gott i stället. Sorkarna ska ju också leva 😉

    Det där midnattsloppet var då ingen munter läsning inte. Dödsfall och akutbesök, vansinne. Tur att du slapp bevittna det.

    I dag har vi ömsom sol, spörgen och kladdigt, till max. Verkar som åskan ”hänger” i luften. Usch, gillar jag inte alls.

    Hoppas innerligt att du får bra väder igen, nu när du är ute på ön igen.
    Men visst, det är gott att ni kan åka hem utan för mycket krångel, om vädret blir pest o pina.

    Ha det så gott och njut av sommarens sista dagar, för nu börjar det mörkna tidigt märker jag.
    Dags att återgå till TV:n och SIM-EM.
    Kram, Agneta

  2. Hejsan Sylvia!

    Visst är det förfärligt tragiskt att två människor fått sätta livet till under Midnattsloppet. Det är svårt att förstå att man utsätter sig för sådana påfrestningar och inte har förstånd att ge sig innan sånt här händer.

    Det är inte lätt det där med odlingar, det finns så många olika sorters ohyra som ger sig på det man försöker få att växa. Olika sorters kål har jag helt slutat med och likadant med morötter. Jag håller mig till olika sorters sallader, lök, purjolök och bönor och så kryddväxter förstås.

    Jag skulle kunna skicka lite bönor till dig, för mina växer som bara den och vi äter av dem för fullt, men hinner ändå inte med. Jag satte bara en liten påse gröna och en med gula och det var nog i mesta laget. Man kan givetvis förvälla och frysa in, men det blir inte så gott tycker vi.

    Purjolöken har också tagit sig jättefint och vi premiäråt av den häromdagen. Jag är väldigt förtjust i purjolök och det är så gott att ha i trädgårdslandet.

    Ha det så bra där ute på ön!
    Kram Ingrid

    • Hejsan Ingrid!
      Det låter så lockande med ditt erbjudande men inte kan jag väl begära att du ska ha besvär med att plocka, packa och skicka. Jag står naturligtvis för alla utgifter mm. som blir. Vi åker hem till stan i morgon för jag ska vara på IT-kafét torsdag och fredag. Vi kan väl höras av på mailen.
      Kramen.

      • Hej igen Sylvia!

        Jag var ute i trädgårdslandet nu för en stund sedan och kan bara konstatera att bönorna farit illa av allt regnande. Plantorna har ramlat omkull och bönorna ligger nere på jorden, så de är inte i sådant skick att jag känner att jag ska sända något av dem till dig.

        Jag plockade av en del och har stått här vid diskbänken och granskat dem – nej, det blir ingen leverans!

        Hoppas att du inte blir alltför besviken!
        Kram Ingrid

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

