Kaffekoppen…..

Idag tittade jag in hos Ingrid och där fanns en utmaning som går ut på att visa sin favoritmugg man dricker kaffe ur. Nu har jag inte någon särskild kopp för det. Det blir ofta den jag får tag i på morgonkröken och som finns närmast till hands just då. Just nu dricker jag i den här sommarkoppen som jag fått av min svärmor för många år sedan som är köpt i England. Från början var det fyra muggar. Några är kraschade men två har jag kvar. Gillar den somrigt blå-vita färgen och det stadiga handtaget. Allra bäst smakar nog morgonkaffet för mig ändå  i en liten kaffekopp med fat tillverkad i tunt fint porslin. Som fanns  innan alla kaffemuggar kom till…….ja, det var nog flera hundra år sedan🙂

IMGP0340   IMGP0341

Måste  också få visa den här  gamla blåa koppen med röda hjärtan  som Ingvar drack morgonchoklad  i som liten pojke.  Den har några år på nacken och visst är den skamfilad men jag tycker den är  fin.  Den pryder sin plats på hörnskåpet i köket.

 

Tävling hos Nystverket. 

Vem vet om turen är framme så……..

 Brigid%20Ringblomma
Vacker melerat gult garn -tävlingen slutar 29/8

Kramen Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Hej vännen!

    Tassar in hos dig för att se hur du har det osv.
    Jag har nu bytt till min gamla blogg adress.
    Önskar dig en riktigt underbar kväll…..

    Kramis Bettan

    Svara
  2. Men så vackra muggar du hade
    Ha det så bra

    Svara
  3. Vilken vacker kopp, ja båda 2 med den blommiga föll mig mest i smaken. Har en snarlik- ska kanske ta å fota den jag med -:) 15 kräftor var väl en bra skörd? Vi funderar på att skaffa mjärdar och testa här, en liten skogssjö som ingår i ett stårt vattenled från Dalarna till Mälaren där borde det väl….
    Ruggigt åskväder ni hade, här har vi bara haft ett par smällar på hela sommaren, trots att det varit så varmt

    Svara
  4. Hejsan, Sylvia!

    Tack för påhälsningen🙂

    Så söt den lilla koppen med hjärtan är och så fantastiskt att den finns kvar! Väluppfostrad karl, du har, som lyckats med konststycket att som barn, inte göra sönder den🙂 Den ser modern ut med örat som har en speciell form liksom hela koppen. Helt i min ”form-smak”.

    Din engelska sommarmugg är jättesöt och har klassiska färger och framförallt ett rejält öra att hålla i. Det tycker jag är viktigt, numera.

    Jag har lite svårt för att dricka ur muggar/koppar av tjockt porslin/keramik, vill gärna ha en tunn kant.

    Bodums fina höga glasmuggar går bra, men handtagen är vedervärdiga för man bränner sig lätt på det varma glaset.
    Det är ju en hel vetenskap detta med koppar/muggar, börjar jag inse🙂

    När jag läser dina rader om kaffekoppen den goa, så blir jag lite smått ckockad, då jag skrivit nästan exakt sak samma hos Lammbergsfrua.

    http://lambergsfrua.bloggplatsen.se/2010/08/10/3375548-mugg-o-skylt/#kommentarer

    Därifrån har idén om att fota favritmuggen, kommit via andra bloggvänner.
    Mitt inlägg finns före Ingrids.

    Jag skriver nämligen att: ”Godare att dricka ur kopp av tunnt porslin med fat och vacker silversked!”

    Inte klokt alltså ;-)Dessutom skriver jag att jag väljer mugg/kopp efter humör bl.a. Beror också på om det blir te eller kaffe.
    Lustigt sammanträffande, minst sagt😉

    Lambergsfrua är fr. Söder men flyttat till Karlstad och har en jättetrevlig blogg, ifall du inte varit där.

    Lycka till med garnlotteriet!
    Kram, Agneta

    Svara
  5. Hejsan Sylvia!

    Så roligt att du hakade på muggprojektet. Din mugg är fin, men allra vackrast tycker jag nog att den där blåa koppen med hjärtan på är. Den är riktigt charmig!

    Idag har vi lite halvmulet väder, men det är riktigt varmt ute, så det blir nog shortsen på igen. Lite fredagsstädning är på schemat annars ingenting speciellt.

    Jag önskar dig en riktigt skön fredag!
    Kram Ingrid

    Svara
  6. Hej Sylvia!

    Vilka fina muggar! Jag som älskar blått blev ju helt tagen.Den blåa koppen med hjärtan är ju bara så underbar och så härligt att ha den kvar som prydnad.

    Det där med håret är väl lite så för oss alla med åren. Jag har föräldrar som har haft en väldig hårväxt långt upp i åren så jag hoppas att generna har kommit över till mig:-).

    Värmen är på väg tillbaka här i Götet och till hela landet tror jag, så sommaren kanske fortsätter ett tag till.

    Ha det så gott!
    Kramar
    Berit

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

