Helt galet åskväder

 hello Helt galet åskväder över Stockholm i natt står det i DN i dag. Ja, nog var det lika galet på ön. Vi satt framför TV och tittade på thrillerserien “Mördare okänd”. Rätt som det var blev rutan svart och i samma ögonblick lystes himlen upp av en jätteblixt och sedan brakade det loss . Regnet öste ner och det blåste upp på sjön. Det höll väl på en timme drygt med muller och blixtar. Vi stängde av strömmen och tände ljus, jag satt och kurade i ett hörn. Klockan var närmare ett innan vi kom i säng. Vi har inte haft så mycket åskväder i sommar men nu fick vi så vi teg.

Ingvar la ut några kräftburar i går kväll  utmed vassen.  Burarna var i allafall kvar i morse efter ovädret Det blev bara 15 stycken men det var en fin storlek på dem. Nu har jag kokat och frusit in dem och samlar på hög, några fler kräftor ska det nog bli innan säsongen är slut.

Idag är det grått och mulet men inget regn i sikta än. Tänkte ta en tur till svampmarkerna med det får nog vara tills i morgon. Nu ska jag slänga mig på sängen och läsa ut boken jag fick av syrran. “Fortfarande Alice” författare Lisa Genova. Handlar om en  kvinna  i sina bästa år i som är professor och föreläsare i psykologi på Harvards Universitet. Alice börjar glömma saker och så småningom konstateras det att hon fått sjukdomen Alzheimer. Boken är så väldigt fint skriven, samtidigt  får man en liten inblick i hur fruktansvärd sjukdomen är, inte bara för den som drabbas utan hela omgivningen runt omkring , familj och anhöriga. En mycket läsvärd bok.

Önskar en fin söndag!

Kram Sylvia

Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Hej, Sylvia!

    Men usch då, vilket oväder du genomlidit, och jag som trodde ni var kvar i stan i lugn och ro😉
    Åskan slår ju ner i havet utan paus, varje gång det är oväder, så ni är väldigt modiga,
    du och din käre make😉
    Läser just nu att det var hela 2500 nedslag i Stockholmsområdet på en timme!

    Nåja, fina kräftor fick ni i alla fall och svamp gillar väl regn, så det lär nog bli en hel del att plocka när vädret tillåter.

    Jag tittade på ”Morse” i går kväll och även här blev rutan svart för en stund. Snopet, för det var just innan mördaren skulle avslöjas😦
    Men så kom bilden tillbaka i sista minuten, så att jag fick reda på vem det var🙂
    Men det finns ju SVT-play om man missar något viktigt.

    Om Alzheimer har jag sett i parit o minut på TV och vet inte om det talas mer om denna vedervärdiga sjukdom nu än förr?
    Kanske den uppmärksammas mera nuförtiden då forskningen gått framåt eller p.g.a. att allt yngre människor drabbas. För visst börjar den krypa obehagligt långt ner i åldrarna.
    Läste i en blogg nyss om en ung kvinna med småbarn vars make drabbats. Arma människa, säger jag bara!

    Såg på Kunskapskanalen för bara några dagar sedan ett intressant program om just hjärnan och hur nya celler bildas, även vid mogen ålder…än finns det alltså hopp😉
    Men vid Alzheimers gör dom inte det. Det verkar vara något ”kopplingsfel” och något positivt kommer säkert att hända inom en ”snar” framtid för att bromsa sjukdomen.
    Det kluriga är ju, som med allt annat, att upptäcka den på ett tidigt stadium, för lite glömsk blir man ju med åren…
    Ingen människa vill ju vara sjuk och lida varje dag, så visst är det bra med information om alla sjukdomar.

    I går och även just nu, har vi här nere i Götet en sådan där ”kladdig” dag med syrebrist och svarta moln vilket känns i både kroppen&knoppen, inte minst.

    Lite muntrationer får det bli via TV:n snart, när Jamie Oliver ska laga mat i Franska Pyrenéerna, på kanal 5.
    Så avrundas kvällen med min favoritdeckare, The Closer, på TV8.

    Nu får du ha det så gott därute på ön Sylvia och jag hoppas innerligt att vädret sköter sig🙂
    Kramen, Agneta

    Svara
  2. Hejsan Sylvia!

    Jag såg också i DN att det varit ett väldigt åskväder över Stockholm. Så skönt för min syster och hennes man att de var här på Gotland, men man märker kanske inte så mycket av det inne i stan. Det måste vara värre för er där ute på ön!

    Hoppas att ni lyckas samla ihop ett gäng kräftor så att det kan bli kräftskiva senare i höst. Här har vi en granne som har stora kräftdammar, men jag vet inte om han börjat fiska ännu.

    Ha det så gott!
    Kram Ingrid

    Svara
  3. Vet du jag har aldrig ätit ”färska” räkor utan bara dessa man köper i frysdisken
    Däremot älskar jag kräftor
    Men vad jag önskar att jag fått sitta i ett hörn hos er när åskan gick , det är ett otroligt skådespel
    Jag hoppas att ni inte fick något sönderslaget

    Svara
    • Jag önskar jag kunde vara som du…. Jag sitter i ett hörn med hjärtat i halsgropen men i stan berör den mig inte alls på samma sätt.
      Kram

      Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

