Slut med datortrassel……

Regnar gör det fortfarande. Tycker det är riktigt skönt efter dundervärmen vi haft i sommar. Nu stannar vi i stan tills det blir slut på regnet och solen tittar fram igen.

Var det fler som tittade på “Allsång på Skansen” igår. Det var det sämsta artistframträdande på Skansen med undantag av Linderholm. Tycker det var rent bedrövligt och framförandet av vår nationalsång var en hädelse! . Men om  SVTs ledning inte vill  lyssna på svenska folket så är det riktigt allvarligt.

smiley_94 Nu sitter jag och inviger Windows 7 på min stationära dator och det är en ren fröjd. Ja, så blev det  hastigt och lustigt. Jag  tog kontakt med killen på City Stormarknad där jag  tidigare köpte  min Laptop  Acer. Han gav mig  rådet att strunta helt i Vista och installera Windows 7. / 64 bits/ istället och så blev det. Jag har haft problem med Windows Vista en längre tid. Det verkade som det var helt omöjligt att få någon ordning  på datorn. Tröttnade på DELL och Microsoft supporters råd som inte funkade.

Fick hjälp med  installationen av Windows 7  och nu har jag fixat min e-post  Windows Live mail, där man kan  ha alla  e-postkonton samlade. Office-programmet har jag också lyckats  få in. Det  mesta av mina bilder har jag på  lagt upp Dropbox  som är ett suveränt gratisprogram att samla bilder på. Himmel så skönt det är när datorn är snabb och sköter sig bra. Inte blev det så dyrt heller. Windows 7 kostade 1390 kr och några hundra tog killen för installationshjälpen. Det var väl ett bra pris för en ny dator….ja, nästan ny  i allafall. Nu ska jag fortsätta med att gå på upptäcktsfärd i 7:an.  Den liknar Vista i mycket men verkar vara stabilare och mycket  enklare  att jobba med!

Kram Sylvia.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

6 kommentarer

  1. Hejsan, Sylvia!

    Kan tala om att jag såg endast Gösta Linderholm, sedan zappade jag över till andra kanaler. Så det du skriver om Nationalsången missade jag. Vad hände?

    SVT betalar ju vi…klart att dom MÅSTE lyssna då!

    Blev så trött på ”musiken” och ”artisterna” och Lundin, inte minst, som inte tilltalade mig det minsta.
    Är väl för gammal😉

    Nä, då gillar jag Lotta på Liseberg bättre. Även om artisterna inte alltid är i min smak, så kan hon ju sjunga bra:-)Dessutom gillar jag Bingon som ju är ett litet tävlingsmoment som omväxling och kul med den som får chansen att spela på scenen! De båda programmen går ju inte att jämföra, men svårt att låta bli😉
    Nu börjar ju snart Bingolott igen och idén med inbjudna gäster är bra. Lite som ”här är ditt liv”, en serie jag gillade bra, då, för mycket längesedan!

    Men åh så skönt att du har en fungerande dator.
    Grattis!Grattis!

    Jag kämpar ännu med alla program som ”inte svarar”, mjölkvit skärm m.m. för det retar mig till vansinne att inte DELL kan göra något åt denna ”måndagsdatorn” som just fyllt 2 år och som kostade sjkortan. Var inne på deras support och visst, där finns min dator och där står även alla fel jag har, även min skrivare. Det fanns så många förslag på åtgärder så ögonen gick i kors på mig och orkade bara inte läsa allt.
    Dags att fatta mod och ringa till någon höjdare, för garantin gäller i 4 år. Någon ordning får det vara.
    Fick förslag fr. en ung man som ansåg att jag skulle formatera min hårddisk :-(( Det är ju inte så svårt men att lägga in allt igen är svårt, särskilt Internetuppkopplingens alla drivrutiner och nätverkskort och sån´t orkar jag inte med längre.
    Har både partitionerat och formaterat nyinköpt hårddisk förr, men numera är det inte kul längre. Kunskapen finns, men inte orken/viljan.

    Nu när jag starat min dator så bootar den fr. CD-rom….!! Har ingen skiva där ens! Något är ju galet med burken då.

    Har faktiskt också kikat på Windows 7, många ggr. och varit frestad, må du tro, men det kostar ju en hel del och pensionen är mager och värre ska det bli säger regeringen, den nuvarande. Dom ska ju skriva ner våra pensioner med över 4 % snart och hyran går upp.
    Fy på dom!

    Vill så gärna ha en liten laptop eller notebook, så att jag slipper ränna hit till datarummet stup i kvarten. Har tittat på Assus och Acer, men vet inte vad som är bäst. Usch, utbudet är för stort för mig, blir bara snurrig av alla valmöjligheter. Billigt ska det ju va dessutom🙂

    Tittade som hastigast på Dropbox och visst, för enkom bilder kan det vara bra, men det där med att lägg upp dokument skrivna i word och sända med mail till andra låter lite ”oroande”. Någon måste ju få tillgång till allt man skriver där.
    Läste en del av inläggen också och meningarna om säkerheten var delade, som alltid!
    Men dyrt som attan är det om man vill ha gott om space, läste jag.

    Har du inte plats på din hemsideserver för bilder?
    Hos One. com har jag hur mycket plats som helst, så det räcker gott att använda hemsidan för foton. Har jag lite bättre koll också😉 Billigt blir det/år, dessutom. Snygg adress kan man få🙂
    Hur som helst så har jag aldrig något superviktigt i min dator, såklart. Men gillar inte om någon tittar in i den ändå…usch o fy!
    Ack ja, det kommer så mycket nyheter utan paus,så jag hänger inte med i svängarna längre. Men det gäller också att alla dessa nya företag klarar sig och inte kursar, för då står man där med skägget i brevlådan😉
    Ingen backup på något alls.
    Ska bli intressant att framöver läsa här hur det funkar😉 Alltid bra med modiga människor som du som vågar testa.
    Är det inte bra, så lär det säker stå här🙂

    Nu blir det nattiskramar fårn lilla mig som ska krama kudden🙂
    Ha det gott!
    Kramen, Agneta

    Svara
    • En finsk sångkör med fula gubbar som skrek ut en massa konstiga läten och detta stycke skulle vara vår nationalsång. Riktigt groteskt var det.
      Har just varit i kontakt med DELL support angående min skrivare. Behövde drivrutiner till Windows 7. Blev riktigt nöjd. Supporten kopplade upp sig till min dator och jag satt bara och tittade när han for omkring med muspekaren på datorskärmen. När han var klar funkade skrivaren perfekt. Ha bara servertaggen till SKRIVAREN tillhands vid kontakt med Dell.
      För att få en www-address på One.com måste man väl ta hela paketet. Jag har ju min Internetuppkoppling och hemsida hos Bredbandsbolaget som jag är väldigt nöjd med. Vi har LAN inkoppling i huset. (Inget modem utan en kontakt i väggen) som är snabbt och bra. Blir väl onödigt dyrt om jag skulle ha båda…….nu blev det lite rörigt och vimsigt här tror jag……….
      Kramen på dig!

      Svara
      • Tack för info. ang. skrivaren och taggen. Men detta är den 3:e skrivaren dom skickat och alla har samma fel. Texten skrivs ut med kursiv stil åt höger på vissa ord och rak på andra och kursiv stil åt vänster på några, ingen ordning alls. De få ggr. jag får igång den, vill säga.
        Testsidan har varit fel på alla 3 skrivarna, trots drivrutiner m.m. Detta har dom sett när dom varit inne i min dator men struntat i och bara sagt att jag själv ska formatera om hela hårddisken, så kanske det blir bättre. Då var den ju sprillans ny dessutom både datorn och skrivaren! Dåligt av DELL anser jag!
        Men visst är det lite läskigt när man ser deras muspekare på skärmen🙂
        Senast dom var inne i min dator lämnade dom dessutom ett virus efter sig som jag fick besked om av antivirusprogrammet, som tur var. Lätt hänt antar jag då dom är inne i många datorer.

        Jaha, då förstår jag om du har LAN. Onödigt då för dig att ha dubbelt upp.
        Jag har modem via telejacket och Telia tog ju bort hemsideutrymmet så något var jag ju tvungen att göra.
        Men nu får jag mail stup i kvarten fr. Telia om att dom börjat tillhandahålla hemsideutrymme igen, men till ockerpriser.

        Det där med kören låter ju alldeles förfärligt hemskt. Tur att jag inte såg eländet då.

        Ha det gott!
        Kramen

  2. Grattis och jag älskar mitt Windows 7
    Vi har också haft en skön sommar med mycket sol
    Dropbox måste jag komma ihåg

    Svara
  3. Hej Sylvia!

    Håller med om Allsången från Skansen, rent bedrövligt verkligen. Blir nog ändring får vi hoppas.

    Jag har installerat Windows7 på min bärbara, tröttnade på Vista som bara krånglade och jag är precis lika nöjd som du med 7:an. Snabbt och mycket mer likt WindowsXP som jag har på min stationära och det har funkat i fyra år nu.

    Ja, nu går vi mot sensommardagar och vi har ju haft en underbar sommar i år och det gör att det känns lite skönare att gå mot höst tycker jag.

    Ha det så gott!
    Kramar
    Berit

    Svara
  4. Det har verkligen varit varmt i sommar så det var bra att regnet kom till slut.
    Igår var det sån där kvav och kladdig augustivärme och den tycker jag också är jobbig.
    Jag tycker om när solen är framme men det kan ju vara lagom varmt.

    Allsång på Skansen tycker jag har varit dåligt hela tiden. Jag tycker nog inte att Anders Lundin passar så bra som programledare. Gösta Linderholm var som vanligt väldigt bra och rolig att titta på. Han piggar upp ordentligt och är väldigt bra som artist.

    Programmet där man kan samla bilder skall jag be maken kolla på. Han tar så mycket bilder så det kanske passar bra.

    Jag önskar dig en fortsatt trevlig helg och sommar.

    Kramar från Siv

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

