Många middagsmål blev det…..

Köpte svensk köttfärs idag, drygt 3 kg. Snabbt hem för att sätta igång att tillaga den. Stekte köttbullarna innan jag frös in dem. De blev väl inte lika runda och fina som min mors köttbullar men smaken var riktigt bra. Pannbiffen formade jag bara till och frös in ostekta för att sedan stekas med lök till vartefter vi ska äta dem och till sist en gryta med köttfärssås. Ja, det blev många middagar för en billig penning. Så himla skönt att ha lite färdiglagat när lusten tryter att stå vid spisen och fint att ta med till stugan. Efter det var jag något inpyrd med matos ….men det finns ju dusch att hoppa in i.

kottfars 001 kottfars 003 kottfars 004 kottfars 002

ikväll ska vi titta på “Allsång på Skansen”. Tycker nog programmet blivit tråkigt i jämförelse med “Lotta på Liseberg” där det är full fart med bra artister och mycket mer allsångsbetonat . Anders Lundin har halkat efter och har svårt att få igång stämningen enl min smak. Läste just att Måns Zelmerlöw  ev ska ta över och det tror jag skulle vara en bra idé. Han är duktig på att prata och sjunga kan han ju också.

Imorgon far vi iväg till stugan igen ….kanske svampen börjar titta upp??

Kram Sylvia

5 thoughts on “Många middagsmål blev det…..

  1. Hejsan, Sylvia!

    Oj, så energiskt du är som orkar rulla köttbullar! Jag kör med köttfärslimpa (utan stekos )
    i ugnen, den sköter sig själv, blir saftig och bra att skära i skivor och frysa in. Gott är det att lägga i några matskedar fransk senap i färsen samt grillkrydda/pizzakrydda(!), blir en doft och smak som är ljuvlig. Man får testa sig fram eller ta vad man har!
    Går ju bra att göra flera samtidigt,med lite olika ingredienser i, som frysta ”sommargrönsaker”, t.ex. Köttfärs vill jag gärna laga innan jag fryser den,för i dagens läge vete katten vad dom malt ner 😦
    Inget os blir det heller.

    Hoppas du får det bra på ön, för på TV i kväll
    visade dom bara regn lite uppehåll och ännu mera regn hela veckan…
    Tur att det är Em på TV 🙂
    Och snart tar Em i simning vid, tusen ggr. bättre 🙂

    Håller med dig, det är lite mera ”go” över Lotta 🙂
    Dessutom har jag sedan länge retat mig på alla ”kändisar” som sitter i publiken på Skansen väl synliga och sjunga ska dom också!
    Sån´t trams sysslar vi inte med här borta på Liseberg inte 😉
    Gillar varken Lundin eller Zelmerlöw, den senare är lite väl ”smörig” för mig. Men kanske bättre än Lundin. Återstår att se/höra.
    Lasse Berghagen var allt bäst! Krävs både sång, pondus och erfarenhet för att klara av ett sådant jobb.

    Jag ska se reprisen på ”Den nakne kocken” när han var i Sthlm för jag missade början. Det var riktigt bra, så missa inte det.
    Men inte viste jag att vi äter rökt lax med gräddfil i Sverige…? Eller gör vi?

    Gott är det däremot att doppa några färska, skalade
    äppelbitar i gräddfil,som ”godis” framför TV:n!
    Egen nyttig uppfinning 🙂

    P.s.
    Har lagt ut ett fotot just nu på påtdockan, som du undrade över 🙂

    Nattiskram ( 01.45 ), Agneta

    • Nu vet jag vad påtdocka är.Ett fiffigt verktyg minsann som jag helt har missat. Något att tänka på att pyssla med framför TV i höst. Kan bli fina presenter.
      Nu har vi fått regn och åska här så det förslår. Usch och fy!
      Kram 🙂

      • Men visst är påtdockan en fiffig uppfinning och kul som attan är det. Rosorna är lite mera ”finlir” men bra blir det, oftast 😉

        Men usch då, inte vara ute vid havet när det åskar, gillar inte jag heller. Den slår ju alltid ner i havet i parti o minut.

        Här har det varit svart som natten hela dan så det är gott med EM på TV och datorn.

        Såg du min länk till Birgitta Lindeblads hemsida med alla goa tanter på vykorten? Posters kan man beställa men det är synd att hon inte visar målningarna.

        Synd också om vårt ”hopp”, Linus Thörnblad som skadade låret så illa så han haltade ut ur stadion efter att ha klarat 2.29…så nära, så nära en guldmedalj!! Aj aj aj, så det kan bli 😦
        Nu får du allt komma hem till stan och trygghten igen…!!Gillar inte när mina goa internetvänner är ”på drift” :-))
        Kramen, Agneta

  2. Hejsan Sylvia!

    Så duktig du är som gör så mycket gott av köttfärsen, men det är som du säger, jättebra att ha att ta till när man vill ha ta det lite enkelt. Köttbullar som man gjort själv och där det inte är tillsatt en massa konstiga saker är bra mycket godare än färdigköpta. Jag brukar göra som du, för när man ändå håller på kan man göra en ordentlig sats.

    När det gäller Allsången contra Lotta, så börjar jag tycka att Lotta är trevligare. Hon har mycket bättre artister och allsången är mycket bättre utan en massa kändisar. Jag tror att Anders Lundin har gjort sitt och tittarsiffrorna blir också lägre och lägre. Han förlorar flera hundra tusen tittare varje vecka.

    Tack för din kommentar hos mig och ha det så gott på ön!
    Kram Ingrid

  3. Hej Sylvia!

    Åh, så duktig du har varit med all köttfärs och så härligt att ha på lut i frysen. Brukar också göra så ibland, men har varit lite lat på sistone. Blir mest brödbak och bullbak här just nu:-).

    Allsången från Skansen ja, den har spårat ut lite tycker jag också, men kanske är det så att man blivit lite blase på alla dessa underhållningsprogram, jag gillar nog mer lite dokumentärer och så en spännande deckare emellanåt:-).

    Nu har vädret slagit om här i Götet och det känns lite snopet, men hoppas att sommaren kommer tillbaka. Vi har ju haft en fantastisk sommar hitills.

    Jag hoppas att ni får många goa dagar på ön ännu ett bra tag och ja svampen är nog snart på väg.

    Ha det så gott!
    Kramar
    Berit

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

