Sommar just nu

Den här jättegulliga Midsommarhälsningen kommer från Annette som jag bara måste sätta upp.

Vi har haft några vackra dagar med härligt sommarväder på ön. Blev lite datatrött efter mitt trassel med min stationära dator. Idag fick jag ett mail från Microsoft support som undrade om allt var OK med datorn. Det tycker jag var fint. Jag svarade att jag kanske får återkomma om någon vecka för jag hade lite bråttom till stugan så någon större genomgång av datorn blev det inte just då.

Nu är det förberedelser till midsommarafton som gäller. Vi brukar fira den hos oss men i år ska vi vara hos en av våra grannar. De har byggt en ny jättefin altan för den de hade tidigare pajjade helt ihop i vintras. Så nu blir det att inviga den. Det blir knytkalas och jag har fått min lista där jag ska ha med inlagd sill, gräddfil, gräslök, ost och någon sort vitt bröd, och en chipspåse. Vi blir tolv stycken tror jag. Vi kommer nog alla att sakna Maggan som jag nämnt  om tidigare som fått cancer och alltid varit med men hon varken vill eller orkar just nu.

Jag hade tänkt ta ett snabbt dopp  men i morse var det några slags gröna alger  på vattenytan och det såg inte alls trevligt ut. Hoppas vindarna vänder så vattnet blir fint och klart igen. Temperaturen var i kväll 19 grader ……det kan få bli lite varmare. Det blev i stället att lägga ut vattenslangen i solen och ta en varmdusch men den blir kort för vattnet blir snart kallt i slangen.

IMGP0293  IMGP0294

Liljorna vid strandkanten har börjat slå ut och de röda pionerna står i full blom.

Önskar nu att vi får en solig och varm Midsommarhelg

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!

    Det är trevligt när man får så bra support och det verkar som om de bryr sig. Jag har en HP-laptop och ställde en fråga till deras support och fick ett svar ganska omgående. Jag svara de inte på det och bara någon dag senare hörde de av sig och undrade om allt fungerade. Så de kan om de vill minsann!

    Vilka härliga midsommarplaner ni har. Här kommer yngste sonen och hans sambo hem på midsommarafton och då blir det sedvanlig sill, färskpotatis och grillat och så en jordgubbstårta förstås.

    På söndag har vi en invigning av en tillbyggnad i vår hembygdsgård som vi tänkte gå på, så lite planer har allt vi också. Och så hoppas vi på sol och vackert väder förstås.

    Ha en riktigt härlig midsommar!
    Kram Ingrid

    Svara
  2. Hejsan, Sylvia!
    Sedär ja, det var ju hyggligt at Microsoft att höra av sig i alla fall. Min dator uppför sig ännu väldigt underligt, men jag tippar på att det är fel på datorn och inte mjukvaran. Hittade vägen till felrapportshistoriken i kontrollpanelen, och där såg det inte alls så trevligt ut. Mängder med fel redan 2008 om att programmen inte svarar, vilket nu är fallet, fast tusenfallt värre. Då var ju datorn helt ny, dessutom, vilket får mig att undra.

    Pioner är bland det vackraste jag vet och dina är väldigt granna nu.
    Min bror med dotter var här i går och hade med sig 2st. stora hängväxter som jag lyckades klämma ner i balkonglådan där jag redan har 3 pelargoner. Ska bli spännande att se vilken färg blommorna får, för det vet man inte på förhand :-)Klockliknande saker och vackert även utan blommor. Vet inte varför men jag älskar hängväxter av alla de slag, så vackert så.

    Så trevligt att ni är några stycken som samlas och äter&dricker gott. Förstår såväl att väninnan inte orkar med kalaset och det är klart att saknaden känns ordentligt. Det tunnas ut i leden periodvis, men så är det dessvärre.

    Men när du skriver att du tänkt bada…Brrrrr…är du vinterbadare :-)Ok. då, det gör inget om vattnet är lite svalt bara det är varmt när man kommer upp. Men vi har ju haft det kallt ordentligt här, särskilt om nätterna med bara +8 – +10 vilket inte är något att yvas över.
    Just i dag är det naturligtvis för varmt för att sitta still i solen. Ser att termometern på min balkong visar på +35 i skuggan så då blir det tokvarmt i solen och där sitter då inte jag i alla fall.

    Nu ska jag ägna mig åt de sedvanliga lustifikationerna….betala räkningar 😦
    Dags att ila vidare och göra rätt för sig.

    Jag önskar dig och hela glada gänget en riktigt fin midsommar med sol och värme, både ute och i sinne 😉
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Gillar också hängväxter det fyller så fint i krukorna. Det blev att lägga vattenslangen i solen så det blev ett litet varmbad i dag också. Det är fortfarande något äckligt grönt som flyter på vattnet i sjön….kanske är det alger av något slag?
      Kramen Sylva

      Svara
      • Det är väl inte algblommning? Sådant lär ju vara giftigt värre och inte är det inbjudande heller att bada när det är lite ”gegga” i havet. Trist på TV i dag, inget kul alls, efter vad jag sett i TV-guiden.
        Kramen, Agneta

  3. Hej Sylvia!

    Tittar in för att önska Härlig Midsommar och jag tycker det låter så härligt att fira den på eran ö.
    Så mysigt med knytkalas och förstår att det känns lite tråkigt att inte väninnan kan vara med.
    Vi skall firma här hemma med min mamma och dotter Gunilla och hennes man samt deras lilla vovve Laban 12 veckor så det blir livat i luckan så att säga:-).
    Sen drar vi iväg till Hamburg på Midsommardagen med sonen Magnus och barnbarnet William för att besöka Märklinmuseet. Spännande blir det och husbilen blir vårat hem dessa dagar:-).

    Ha en Härlig Midsommar!
    Kramar
    Berit

    Svara
  4. Så härligt ha en trevlig midsommar
    Alger låter inte så trevligt men vi behöver dessa tydligen i våra vatten såg jag i går kväll
    Pioner blommar snart i min trädgård också dom är så vackra

    Svara
  5. Jag tittar in och önskar dig en trevlig och skön Midsommar. Roligt med knytkalas.

    Kramar från Siv

    Svara
  6. elisabeth

     /  28 juni 2010

    pioner är min favoritblomma ! den är helt outstanding. Fast jag har ingen själv, men har njutit den i mim mammas och mormors trädgårdar i min barndom. Så jättehärliga sommarbilder du delar med dig. Tänk att midsommaren för en gång skull inte blev som den brukar 🙂 och nu är högsommarvärmen på topp, att måla plankor hela dagen i solen sätter sina spår – i natt lär man väl sova. Att få inviga altaner är nåt speciellt, tur att det finns såna som vi i Sverige kan göra så man får lite skydd och trevnad i den korta sommaren. altaner är bra på många sätt, där finns det bara att ta fram sin uppfinningsrikedom……. Jag har en stolpe jag funderar på att sätta en klematis runt. Men har inte ännu kommit mig för kolla vad de gillar för väderstreck.

    ha d göttast , kram elisabeth

    Svara
  7. Jag önskar dig också en skön och varm sommar. Vad härligt att bada i sjön. Det var längesedan jag badade i nån sjö. Det har jag nog inte gjort sen barnen var små.
    Vi har haft sol och fint väder här i många dagar och det är skönt.
    Jag hoppas att det håller i sig lite till.
    Njut av sommaren för det gör jag. Jag är lat.
    Kram från Siv

    Svara
  8. Hej, Sylvia!
    Nu har min ”nya” DELL-dator lagt av helt, så det är min gamla jag testar nu och jösses vilken skillnad. Det märks att den är lite seg, men bättre det än inget alls och den funkar ju i alla fall.
    Läste just nu att DELL medvetet sålt trasiga/undermåliga datorer i miljontals och från USA väntar naturligtvis åtgärder. Med rätta!
    PC för alla skriver om detta.
    Jag vidhåller att det är fel på min DELL dator och inte på mjukvaran.
    Får väl höra vad dom säger nu när den lagt av helt. Finns ju inget jag kan göra, för jag kommer ingenvart alls.
    Hoppas nu bara att denna gamla hänger med ett tag. Har redan fått fel…suck för tekniken som inte håller vad den lovar.
    Kram, Agneta

    Svara
  9. Hej Sylvia!

    Sänder en liten hälsning så här i sommarvärmen!

    Underbart så länge det varar:-). Vi reser till Sälen på Söndag så det blir lite hipp som happ med uppdateringar för min del.

    Jag hoppas att er Midsommar blev sådär riktigt härlig som man tänker sig.

    Jag önskar dig en Härlig sommar!
    Kramar
    Berit

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

