Sommardagar

Nu har vi sköna dagar på ön men jag har ändå känt mig lite dämpad och ledsen på grund av att en av vår käre granne är sjuk i lungcancer. Har inte haft lust att sitta vid datorn alls.  Cellgiftsbehandlingen är klar för denna gång och hon klarade den ganska så bra. Håret har hon fått behålla i stort sett men ändå tappat en del.  Hon vill inte så gärna vara på ön längre och det är så ledsamt. Hon känner sig så trött och vill helst vara hemma i stan. Vi har haft så många fina år tillsammans så det känns inta alls roligt.

Igår kväll la vi abborrnät. Det var en härlig kväll så jag följde med på en tur på sjön. Ingvar tog upp nätet i morse, det blev ingen vidare fångst. Två abborrar och en gädda. Vi får väl göra gäddbiffar eller gäddpaté senare så han fileade gäddan och stoppade den i frysen.

Vi var över till fastlandet en sväng och köpte pelargoner och lite andra plantor och nu är de planterade i byttorna och det blev riktigt mysigt.

Nu ska det bli vackert några dagar till enl vädergubbarna och det får vi vara glada för. I morgon ska jag ska plocka av lite spenat och frysa in. Gott att ha vintern.

Önskar sköna ,lata dagar

Kram Sylvia

Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Hejsan, Sylvia!

    Usch så trist med väninnan. Förstår mycket väl att du är ordentligt deppig. Hoppas innerligt att det ordnar sig och att hon slipper metastaser. Det är ju dom som ställer till det.

    Hörde på radion i morse att dom gör njurtransplantationer stup i kvarten här på Sahlgrenska liksom även hjärtbyten. Då satt jag och funderade över varför dom inte kan byta lungor också?? Skulle behövas😦
    Man klarar sig ju bra med en lunga, så då borde det väl gå att ta bort den som är sjuk? Är båda drabbade kan dom väl ta bort dom och i alla fall sätta in EN ny?
    Men visst har dom väl satt in nya lungor hos lungsjuka? Eller är det mitt minne som är uselt? Dags att ställa sig i kö. Rökningen börjar göra sig ordentligt påmind, milt uttryckt.

    Så fina foton du lagt ut! Jättekul att få se snygga båtar och likaså hur nära det är till ön.
    Det ser så vackert ut🙂

    Fiskelyckan var ju minimal, men paté som är så ljuvligt gott lär det kanske bli i alla fall.

    Växer så det knakar ser jag att ditt ”grönfoder” gör, vilket måste vara till stor glädje.

    Ditt lilla paradis ser ut att vara en härlig oas, nu när vädret är som det ska🙂
    Hoppas få se foton på dina nya blommor🙂

    Det är riktigt uselt med balkongblommor här i år. Hemtjänsten fick tag på 3 pelargoner till överpris, det var allt. Jag hade räknat med lite blått o vitt också, men det fanns några vissna stackare kvar, som jag kan vara utan.
    Det har inte varit som det brukar denna vår p.g.a. all snö och kyla. Inga penséer har jag haft som jag brukar.
    Nåja, man kan ju inte få allt som man vill.

    Nu har jag i alla fall uppdaterat lite och hoppas på att det ska bli lite ordning på datorn. Min ”nya” dator är helkass, vilket är trist, men hoppas det går att åtgärda. DELL får väl göra skäl för garantin jag tecknade!
    Irriterande är det när tekniken fallerar…usch o fy. Orkar inte formatera hårddisken numera, så lite hjälp måste jag allt få.

    Ha det nu så gott därute i solen och grönskan.
    Kramen, Agneta

    Svara
  2. Hejsan Sylvia!
    Så trist med er vän som blivit så sjuk, jag förstår mer än väl att det lägger sordin på stämningen. Lungcancer måste vara en riktigt otäck sjukdom, så det är nog inte att undra på att hon inte orkar och vill vara på ön.

    Vilka fina bilder du lagt ut! Att få färsk egenfångad fisk är en lyx som inte är alla förunnat. Gädda har jag inte ätit på ”100” år. Det tycker jag är väldigt gott – kokt gädda med pepparrot, smält smör och hårdkokt hackat ägg – det är festmat!

    Så dina grönsaker växt! Jag kollade min spenat igår, men den ska nog växa till sig lite innan jag börjar plocka av den. Jag förväller och lägger i frysen och det är väldigt gott att ha till vintern.

    Ha en fin helg där ute på ön!
    Kram Ingrid

    Svara
  3. Hej Sylvia.
    Så fruktansvärt med denna sjukdom som är så svår att bota, även nu, nästan 30 år efter att min mamma gick bort i lungcancer så tycks det vara så. Jag önskar och hoppas din vän ska tillfriskna.

    Men vilka läckerheter du visar bilder på, det måste man glädjas åt, det gör du rätt i.
    Varm kram,
    Annette

    Svara
  4. Hej Sylvia!

    Förstår att du känner dig dämpade med din vän som är så svårt sjuk, det blir att man tar till sig och kan inte släppa tankarna riktigt. Jag hoppas att hon får den bästa vård som går och att det kanske iaf går att stoppa.

    Så gott med gäddpate, låter riktigt gott tycker jag som älskar allt i fiskväg. Har aldrig ätit gädda tror jag, men jag känner på mig att det är jättegott:-).

    Det ser så fint ut i dina land med allt och det är ju så härligt med lite eget. Jag har fått en kryddgård i år av impregnerat trä och jag är så lycklig för den.

    Ha det så gott i helgen!
    Kramar
    Berit

    Svara
  5. Men så tråkigt med grannen förstår att det känns
    Så fina och stora dina plantor är
    Här är det inte så varmt i luften längre men jag hoppas att sommaren kommer tillbaka

    Svara
  6. Trist med grannen, man tar alltid åt sig mera när nåon man känner sjuknat in i den otäcka sjukdommen. Hoppas hon blir frisk!
    Dina bilder syns ej i min dator men när jag klickade på rutan så kom de fram så jag har njutit av dina fina kort. Är pelargonerna verkligen så oranga? De var jättefina i den färgen.
    Att grönsakerna växt sig så stora redan!

    Svara
  7. elisabeth

     /  07 juni 2010

    vilka fina sommarbilder du visar. Gillar alla lika mycket. men visst slår en bild av hämtandet av blommor oc h annat på fastlandet och upppackat på en brygga – det är verkligen en bit av sommar det – särskilt för er – eller hur. Visst blir man ledsen och vedmod lägger sig över det mesta i ett sånt hälsoläge som din väninna är. Förstår inte varför så många ska behöva få såna hemska sjukdomar, ibland tycker man inte alls det är befogat, är vår mat så besprutad och farlig- man få sig funderare ibland, när det finns så många cancerfall och man inte vet orsaken. Du – grattis till dina sådder och det som du får i frysen – mums vad gott det ser ut, gillar grönsaker i alla de färger.
    ha d gott, elisabeth

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

