Sol och vackert väder

 

Vårdikt.

Välkommen åter, snälla sol, som jagat nordanvinden,
nu har du sovit sen i fjol och vaknar röd om kinden.
Värm upp vår jord, så växer råg och fyller bondens lada.
Värm sund och vik och vind och våg, så får vi gå och bada.
Välkommen åter, snälla sol, lys över land och vatten:
Nu klingar sång, nu stäms fiol, nu dansas hela natten.

av August Strindberg.

Idag har vi haft en underbart vacker dag på ön. Vi har inte så mycket till rabatter på den här  bergs/sjötomten men idag har jag grävt och lagt ny jord på de små perenna växter vi har. Fick se att det har kommit upp konvaljer i en av rabatterna och nu får vi se om de blommar i år men skulle tro det bara blir blad. Kanske nästa vår?

davenso IMGP0224 IMGP0225 IMGP0227

Efter det tog vi en riktig lång promenad på ön som du kan se på kartan. Nu är jag så där härligt trött som man brukar bli efter en långpromenad  med  friskt sjöluft.

Tråkigt nog hörde jag att det visst ska bli regn i morgon och det var ju synd. Annika skulle komma över men blir det regn kommer hon säkert inte?

Önskar en fin Kristi Himmelsfärdsdag!

Kram Sylvia

Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!
    Visst är det kul att lägga upp sin rundor på kartan och roligt för mig/oss att följa dig på promenaden.
    Jag har också suttit och sett på Poirot, han är faktiskt lite småtrevlig. Åke fick nöja sig med ishockeymatcher i reklampauserna.
    Vi får hoppas att det blir fint i helgen, nu vill vi ha sol och värme. Här har det varit soligt och 12-13 grader idag, men attan så blåsigt.
    Ha en fin helg!
    Kram Ingrid

    Svara
  2. Hejsan, Sylvia!

    Strindberg är aldrig fel och trots en mycket enkel dikt så har han fått med det mesta.

    Men vilken vacker spetsduk du har på bordet och en enfärgad under? Jättesnyggt, har jag med :-))Den vita ytterkrukan är också fin, har även sådana gamla som tycks hålla i evighet.

    Gröna blad är vackert tycker jag, inte alltid det behövs blommor.
    Så skönt det låter med en promenad i friska luften, inte som inne i Sthlm. där luften väl är lika illa som här.

    Har just sett de nya avsnittet fr. 2009 med Poirot och en annan av mina favoritskådespelare som dessvärre visade sig vara mördaren…usch, han som är så läcker i ”Domare Deed”, som dom visat repriser av utan paus i åratal. Bra skådespelare över lag, som vanligt.
    Men jag gillade den gamla varianten bättre och saknade kapten Hastings.

    Här har vi haft spöregn och mörker nästan hela dagen och kallt. Tur att det finns TV att tillgå dagarna i ända då min hälsa är betydligt sämre.
    Jag tittar på mängder med spännande inredning-/husletarprogram på TV8, som bara blir bättre o bättre. Även TV9 har en hel del av intresse.

    Kram på dig vännen och tusen tack för ditt goa mail🙂
    /Agneta

    Svara
  3. Hejsan, en sväng över till dig innan jag tar mig i kragen och gör lite nytta, för det känns nödvändigt ibland;)
    Åh, jag älskar verkligen den dikten av Strindberg, det var längesen jag läste den, tack, Sylvia!
    Må nu så gott i helgen, oavsett väder.
    Kram,
    Annette

    Svara
  4. Kikar in för att se vad du har för dig =)
    Hoppas att du mår bra & att solen nu får komma till sin rätta…
    Önskar dig i alla fall en fortsatt fin helg… !

    Kram kram Bettan

    Svara
  5. elisabeth

     /  16 maj 2010

    skönt med ej för mycket rabatter och dyra växter när man inte har koll på dom jämt. De är väl även vilda djur som kan äta lite här och där. ska bli så roligt om du även i år kommer visa bilder och berätta från ön. Tänk ett ö-paradis, det går inte av för hackor. och nu när värmen kommer så blir allt i sin ordning….🙂
    kram elisabeth

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

