Helgen till ända

Nu är snart helgen till ända som varit lugn och stillsam. Promenader i vackert väder och tittat på TV minsann. ”På spåret” var en mycket spännande kamp mellan  Helene Benno/Peter Apelgren och i den andra hörnan Jessica Gedin/Hans Rosenfeldt. En trevlig och underhållande stund framför teven, och det känns som att det kan bli lika spännande  nästa fredag, då Birro och finlandssvenskan Koljanen står för motståndet.

Stefan Sauk fick lämna ”Let´s dance”
på fredagskvällen. Hans danspartner Malin Johansson brast i gråt. Det stod mellan honom och Willy . Ja, vad ska man säga om de…… tycker inte det är någon riktig ”Danstävling” ….liknar mer ett jippo och Willy är publikens  favorit. Visst, en rolig, snäll kille men inte är dans hans rätta element…tummen ner för programmet.

I år fyller Internationella kvinnodagen 100 år.

I morgon är det Den internationella kvinnodagen som uppmärksammar ojämställdhet och kvinnors situation över hela världen och i många länder är det en nationell helgdag. På måndag firas den för 100:e gången sedan starten år 1911.

Tac ASTRID för vackert!

Kram

5 thoughts on “Helgen till ända

  1. Hej Sylvia!

    Tack för besöket och intressant inlägg.

    Jag håller med dig om allt, bra talat, som vanligt!

    En danstävling går väl ut på att rösta fram de som dansar bäst och inte de personer man gillar? Men ofta i alla dessa TV-tävlingar inkl. melodifestivalen, så verkar det som rösterna är personval.
    Himla synd att inte Orsa Spelmän gick vidare för DET kallar jag för musikalitét och kunnande.

    Inga av dessa program följer jag mer än lite sporadiskt, utom På Spåret, som jag alltid gillat skarpt. Peter Apelgrens humor är obetalbar och väldigt duktiga och underhållande var båda lagen i denna omgången. Birro kan jag leva utan, ingen lustigkurre.

    Sedan är det väl egentligen rent bedrövligt att vi efter 100 år måste fira kvinnornas dag för jämställdhet! I vårt land så påstås det ju att vi har en hög jämstäldhet, men det beror väl på med vem man jämför? Och vad man menar? Män resp.kvinnor lär ha delade åsikter i ämnet 😉
    Lika lön för lika arbete har vi ju inte ännu, så man börjar ju undra om det ens är lönt att fira dagen.Vem mer än kvinnorna firar den och bryr sig? En o annan man påstår att dom tycker det är bra, men så länge inget händer, säger dom inte emot…

    Men en nationell helgdag skulle väl sitta fint ;-)Det är vi värda så det är något att plädera för, så att våra folkvalda reagerar, någon gång i framtiden.

    RUT lär inte bidra till ökad jämställdhet i alla fall, för det lär bli enbart kvinnor, både svenska och invadrare som blir pigor på skattebetlarnas bekostnad.
    Vet inte om jag vill ha det som nu,olika samt helt obekanta män som ränner här stup i kvarten för att städa(?) så visst, kvinnorna är bättre, dom kan sådant så dom lär bli eftersökta i hemmen.
    Men sorgligt är det dock att unga barnfamiljer inte anser att kvalitetstid med småbarnen ( både pojkar&flickor) innefattar samvaro vid inköp, städ och tvätt m.m. Lärorikt är det dessutom. Klarar dom sig bra i livet av egen kraft. Gick ju bra när vi var små!
    Höj pensionerna i stället till en vettig nivå så att vi kan spendera, vilket också genererar jobb. Finns mängder med tankar om detta, men nu får det vara nog.
    Såg reprisen av debatt på TV som tog upp detta ämne med en del intressanta vinklingar, därav min tankar.

    Även det kommande bröllopet debatterades…! Blir säker något som många kommer att blogga om. Kungens vara eller icke vara i nuvarande form. Karln har ju inget att säga till om och egentligen vet ju vi medborgare inte ett skvatt vad familjen har för värderingar innerst inne. Jo, att dom gillar makten&monarkin 😉
    Ack ja, vi får väl betala för både upprustning av kyrka, mat, kläder, hotell för besökande gäster m.m. och se glada ut 😉
    Men visst, kläd/frisyr-paraden blir ju kul, om inte annat.

    Nu har det strulat här ett tag med mail och uppkoppling men det är väl bara bra, då Telia uppdaterar SPAM-filter ordentligt. Retar mig till vansinne på allt skräp som ramlar in i mailen.
    Men på alla bloggar måsta man ju lämna ut sin mailadress och jag undrar för vem den är av intresse? Bör väl vara företaget som tillhandahåller gratisblogg och tjänar pengar på att skicka mail med div. köperbjudande?
    Någon som vet?

    Attans så långt detta blev, men vad är en blogg till för, om inte kommentarer :-))
    Nu vännen är det dags att avrunda här för denna gång.
    Nattiskramar,Agneta

  2. Hejsan Sylvia!

    Let´s dance ser jag bara slutet av, men kan inte fatta hur ”svenska folket” röstar. Att Stefan Sauk åkte ut med Willy blev kvar, det är ju helt barockt. Det ska väl vara ett program där de bästa dansarna ska bli kvar? Varför måste det alltid vara en ”clown” med? Har man så låga tankar om tittarna att man tror att det är så här vi vill ha det?

    Så kul att du också ska gå och se Avatar, du får rapportera sedan vad du tycker om den. Jag är glad för att jag har sett den och gillade den verkligen.

    Ha en skön måndagskväll!
    Kram Ingrid

  3. Jag var hos dottern denna helg så jag såg inget av dessa program. Vi lagade mat på fredag kväll och ja jag har glömt vad vi såg för program . Tror vi gick en promenad efter maten och satt nog mest och pratade sedan

  4. Hejsan Sylvia!
    Mina favoriter åkte ut i Let´s Dance jag kan inte förstå hur svenska folket röstar.
    Nästa gång måste Willy åka ut det är min personliga uppfattning.
    Vi har soligt och fint väder i dag.
    Kram U-B

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

