Kaffetåren den bästa är…..

Det har gått lite för långt med besparingar och  indragningar. Nu ska det även dras in på kaffedrickandet på vissa sjukhem för gamla. I ärlighetens namn så ska man väl efter ett helt liv av arbete och skattebetalande få bestämma själv om man vill dricka 2 eller 5 koppar kaffe. Mer respekt mot våra  äldre som fört samhället framåt tycker jag man kan begära. Som vanligt bestämmer våra beslutsfattare över huvudena på gamla och sjuka. Läs mer: max 2 koppar kaffe

På tal om sjuk så har jag känt mig hängig några dagar. Råkade ut för en riktig maginfluensa natten till fredagen. Det var som att öppna en vattenkran. Jag trodde först det var vinterkräksjukan men jag klarade mig från kräkningar så det var nog bara en vanlig magsjuka. Jag har känt mig som en trasa i kroppen hela helgen men nu börjar krafterna komma tillbaka.

Nu är OS- festen över och vi  kan verkligen vara stolta över våra fina  idrottskillar och tjejer som gjort en fantastiskt fin insatts. Avslutningen tycker jag inte var så märkvärdig  blev mest en rungande stor hyllning  till Kanada, hur fantastiskt det är att vara kanadensare.

Nu blir det som vanligt igen med vår älskade TV och vi kan hålla koll på våra favoritprogram utan avbrott. Inte alls så dumt!

Kram på er!

14 thoughts on “Kaffetåren den bästa är…..

  1. Hej, Sylvia!

    Magsjuka efter flunsan du nyss haft, tar ordentligt på krafterna. Usch, så jobbigt för dig.
    Så det blir väl till att vila och äta nyttigt ett tag framöver.

    Både dottern och barnbarnet åkte på både flunsa och vinterkräksjukan. Sedan fick svärsonen flunsa och därefter ”bara” magsjukan, vilket verkar vara en följdsjukdom?
    Nu är dom inne på andra varvet. Barnbarnet fick feber i förrgår. Får se hur det utvecklas. Det tar visst aldrig slut.
    Även brorsan har fått flunsa i dag. Och jag har också fått en släng av eländet, så det blev inget kalas här inte!

    Det där du tar upp om kaffet är en skandal utan dess like! Är man inte förbannad så blir man ju. Det är inte bara kaffet utan den så viktiga mjölken också. Skelettet ska ju ha sitt.
    Meningen är väl att man ska köpa sitt kaffe själv, om det finns några ören kvar, när dom tagit det mesta av pensionen.

    Det lär vara bättre att sitta i fängelse, för där är både kosten och utbudet bättre än i skolan och på ”hemmet”.
    Helt sjukt ju!
    Hur hade vårt samhälle sett ut om inte dessa gamla hade jobbat 6 dag/vecka för minimilöner?
    Detta är alltså tacken! Hoppas de ansvariga har vett på att skämmas!! Om inte, så är dom ju inte oumbärliga!
    Så är det valtider nu också, kanske därför sådant här tas upp? Kvälsstidningarna litar jag inte på alls. Vilka intentioner har dom?
    Hur som helst så är det bra att sådant här kommer upp till ytan.
    Ättestupan nästa??

    Krya på dig!
    Tack för fina födelsedagskort 🙂
    Kramen, Agneta

  2. Hejsan Sylvia!
    Jag instämmer med Agneta – Ättestupan nästa! Det är nog vad som gäller.

    Du skulle ha läst debatten här i gotlandspressen när man drog in matsalen på ett av seniorboendena och försvarade det med att de gamla kunde ”göra som vi andra, gå ut och äta sin lunch på restaurangerna i området”.

    Gamla människor som nätt och jämt orkat släpa sig till matsalen, nu får de sitta ensamma på sina rum med en matlåda. För vem ska hjälpa till att få ut dem på stan för att gå på restaurang, nej de får nöja sig med de där matlådorna som levereras en gång i veckan och sedan ska värmas i mikrovågsugn. Det är så grymt så det liknar ingenting.

    Fy, så grinigt det här lät, men jag känner mig lite grinig nu!
    Kram Ingrid

    • Men snälla rara Ingrid, är detta någon form av tortyr som utförs? Jag får en jätteklump i magen av att läsa om detta. Hoppas innerligt att det blivit ändring i denna fråga, för något mer vansinnigt har jag aldrig hört. Det är så absurt och så korkat så den som har bestämt detta måste ha någon form av felkoppling i hjärnan! Avsätt personen direkt, utan fallskärm, så blir han/hon sittandes på hemmet med matlådan inkl. hjärnskakning. Om det nu går att skaka om en liten ärta 😉

      Sådant här ska tas upp av något av alla dessa TV program som belyser orättvisor och annat elände.
      Undrar just i hur många kommuner det går till såhär??
      Hoppas att Gotlandsposten samt alla invånare samlas och får en ändring till stånd. Alla beslutsfattare har ju en akilleshäl! Gäller bara att hitta den.
      Fy katten för att bli ”för gammal” eller för sjuk.
      Såg på TV i dag att självmorden ökar ständigt men inget görs och när man läser sådant här om både uteblivet kaffe och mat, så inte är det konstigt att man tar sig själv av daga, för visst fanken är detta ättestupan.
      Några rader från ytterligare en grinig och helförbannad medmäniska, med all rätt !!!
      Kram på dig vännen!

    • Håller med dig , Sylvia! Frågan är bara vilken väg man ska välja för att bli hörd? Det finns ju organisationer och dom brukar kunna ta i ordentligt men blir lik förbannat överkörda. Men såg på nyheterna i kväll att vi har c:a 1,7 miljoner pensionärer och så här i valtider är vi poppis och nu lovas bot o bättring i form av skattesänkning fr. Mona Sahlin, om hon vinner valet.
      Reinfeldt kontrar med att det inte finns ekonomiskt utrymme för sådant, även om det behövs!!
      Man får inte glömma bort att pensionärer spenderar en hel del till alla köpmäns förtjusning. Taxi tjänar på färdtjänst o.s.v.
      Jag anser att om våra folkvalda inte tar 1,7 milj. vuxna, utbildade erfarna invånare på allvar, då ska dom byta jobb.
      Hur många är inte gratis barnvakt t.ex. Finns massor med exempel på allt jobb en pensionär gör, helt gratis och till gagn för samhället!!
      Dessutom är pensionen inbetalad när man förvärvsarbetade, så det är då inga allmosor vi får!

      Känslan att vi är helkorkade och inget har att säga till om finns ju i bakhuvet, för visst, dom kan göra som dom vill så att vi blir utan….hemska tanke!
      Nattiskramar, Agneta

  3. Aj då magsjuka är jobbigt. Det visste jag inte om kaffe vilket vansinne .Ja frågan är om allt blir bättre eller var det bättre förr ändå

  4. Hejsan Sylvia!
    Jag håller helt med dig att nu har det verkligen gått för långt.
    Är dom gamla inte värda kaffe heller det är ju dom som varit strävsamma och jobbat 6 dagar i veckan.
    Man blir så himla arg och besviken att höra det ena efter det andra bara försämras.

    Kram U-B

  5. Vilken superläcker och mycket konstnärlig ”header” du gjort med påskliljor i vacker korg m.m. Även typsnittet är lite annorlunda och stilrent.
    Det var bar det jag ville säga 😉
    Nattiskram, Agneta

      • Nejdå, ögongodis med stil, kan aldrig komma för tidigt. var hittar du så smakfulla ting? Bara skuggan av den vackert elipsformade korgen är en fröjd att se.
        Jag har nu annat för mig.
        Letar på skatteverkets hemsida efter min nya skatt p.g.a. den sänkta inkomsten och numera höga åldern, men attans vilken röra.
        Letar bostadsbidrag och bostad m.m. Det slutar väl med att jag får börja jobba igen, vilket skulle vara trevligt. Men då får det bli något vackert att vila ögonen på, som är till salu via nätet:-)
        Drömma är ju gratis 😉
        Kramen, Agneta

  6. Hej Sylvia.
    Ja jag fattar inte vart vi är på väg, att vara utan kaffe är liksom just droppen som får allt att rinna över, det ska tusan vara gammal,sjuk eller arbetslös i det här landet. Som om det nu skulle vara bättre nån annanstans, nej det vet jag ju inte.
    Men vi får glädja oss åt det som glädjas kan, hälsa och kärlek kan inte köpas för pengar.

    Hoppas verkligen du mår bättre, helst bra, idag, så du kan njuta av sol och hopp om vår.
    Kram,
    Annette

    • Du har så rätt, Annette!
      Droppen rann över och det är väl dags att folket samlar sig och väljer ”rätt” parti i nästa val. Hoppas på bättring kan man ju alltid, även om det är svårt.

      Åja, visst kan man köpa hyfsad hälsa, om plånboken svämmar över!

      Dags att hamstra kaffebönor som håller i många år, så man har till en tår när man känner för det, den dag det behövs. Det har ju blivit poppis att mala bönorna själv, nu igen.
      Jag har både an gammal fin manuell kvarn samt en elektrisk, men jag ”baljar” nescaffé (snällt mot magen)dagarna i ända…ha ha ha!
      Kramen, Agneta

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

