Julpyntet tillbaka i sina lådor…..

Julpyntet är nu tillbaka i kartongerna och på sin plats i förrådet till nästa jul.  Julen är över för den här gången. Det känns lite tomt i lägenheten när allt juligt är borta men nu har vi att se fram emot ljusare tider. 
 I dag sken solen så vackert  och snön  glittrade  när jag  var  ute på en promenad med ca: 6 minusgrader. Visst har vi det fint med våra olika årstider ändå. 

Elpriset har ju skjutit i höjden. I måndags låg det så kallade spotpriset för en kilowattimme på ungefär 70 öre. Fredagens pris kommer att hamna på drygt 304 öre läste jag i DN.  Kanske det är bra att vi monterar  ner våra el-ljulstakar och – elbelysningar ändå?  Inte vet jag om det kan ändra  kilowattpriset ??

Min telefon går varm med SMS  från och till Filippinerna och allt är i sin ordning med son och sonhustru. Solen skiner och 32 plus var det där igår. Nu ska de vidare till kusten och bo i en bungalow nära stranden.

Klockan 9-00 i morgon  fredag ska jag vara hos ögonläkaren. Det ska bli spännande att höra hur det står till med mina ögon. Återkommer med den saken.
Kram

4 thoughts on “Julpyntet tillbaka i sina lådor…..

  1. Oj det skiljer 60 grader mellan Fillipinerna och Piteå. Här är det minus 30 grader idag
    Jag har också plockat bort julen idag och det känns riktigt skönt måste jag säga

  2. Då är det på Filippinerna man borde vara! Det låter ju helt ljuvligt. När det gäller el-priset just nu så är jag väldigt glad att vi har ett fast avtalspris.

    Hoppas att allt är bra med dina ögon Sylvia!
    Kram Ingrid

  3. Många tankar til dig om några timmar! Hoppas allt går vägen och att du får tid för operation snarast. Håller alla tummar och tår jag har, för dig min vän:-)

    Även jag ska plocka bort grannlåten, för nu är jag trött på julen. Våren ska in i stället.

    Klart man sparar pengar på att minimera förbrukningen av El. Alla dessa ”standby” apparater som står på dygnet runt kostar mycket mer än man tror. Jag har grenuttag med knapp på och den stänger jag alltid av för TV, dator och stereoanläggning och har sparat en riktigt bra slant på det.
    Jag har spotpriset och får räkna med några ören mera per kWh för december och januari. Men under de 3 åren jag haft spotpriset har jag tjänat mycket pengar:-) Betydligt billigare än fastpriset.
    Du skriver c:a 3:-/kWh.( normalt är runt 50 öre) Tillkommer gör energiskatten på 28,5 öre/kWh samt elcertifikaten på runt 6 öre/kWh samt momsen på 25%, så i slutändan blir det alldeles för mycket. Har man dessutom en årsavgift…suck. Det har inte jag hos Vattenfall.

    Högsta priset blir mellan 07.00-10.00 då 1 MWh kostar 1000 Euro ( !) på Nord Pool och sedan sjunker det något lite, men normalpriset kommer först 23.00! Det blir till att snåla ordentligt på elen i dag.
    Attans att dom inte kan köra kärnkraftverken för full styrka när vi nu ändå har dom. Fel tid att renovera dom!

    Så kul att du har tät kontakt med Magnus och blir uppdaterad om vad som händer i varmare trakter. Det är kul, blir nästan som en liten resa för dig och maken också.

    Vilken söt liten snuttefigur du har lagt in i början, sådant blir man glad av:-)
    Kram och lycka till!
    /Agneta

  4. jag är väldigt varierande ang bortstädning av julpyntet. Tar det lite pö om pö 🙂 men framförallt där jag bor då har det traditionen julen ska ut 13 jan. Men det är ju så man tycker det är för länge vänta tills dess. Man blir så glad av allt rött som man annars inte har i köket så det är lite svårt ta bort allt på en gång. Kör man med diskreta färger under året och har många rum, piggar det upp, det blir som ett litet beroende 🙂
    ha d gott, kram till nästa gång jag tittar in

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

