Julsenap

Idag har jag gjort julsenap efter ett av Fredric Andersson recept från programmet  ”Gó kväll”. Väldigt enkelt att mixa till och den blev  god men ganska så stark . Ändrade lite i receptet.Tog vinäger istället för ättika och spetsade med några droppar konjak. Vill man ha den svagare kan man blanda i lite grädde.

Anderssons julsenap!
Ingredienser
Ger ca 1 liter
2 dl bruna senapsfrö
2 dl gula senapsfrön
2 dl ljummet vatten
1 dl söt svensk senap
4 dl socker
1 dl
5dr
vinäger
konjak

1. Mixa senapsfröna med knivarna i en matberedare på högsta hastighet till dess att fröna är ordentligt krossade. Detta kan ta allt mellan 10 och 15 minuter.
2. Sänk hastigheten, häll på ljummet vatten lite i taget.
3. Blanda i övriga ingredienserna, och höj hastigheten till max.
4. Mixa tills att sockret har ”smält” ca 5 minuter, glöm ej att skrapa kanterna så att allt mixas.
5. Häll upp i burkar och låt stå i ca 1 dygn.

Ha nu en fin kväll alla!

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Hej Sylvia!
    Tack för fin julklapp 🙂
    Jasså du har gjort senap…såg att Ernst gjorde det i gårdagens program på tv:n.
    Vet inte om jag ska berätta hur tokig jag är…ok jag bjuder på´t 🙂
    Köpte julkort där det fanns med små recept och där fanns då senap. Spännande tyckte jag som aldrig provat. Fram med min lilla mortel och där satt Lasse å jag (vi turades om ) och stötte och stötte 🙂 ättika skulle man ha i och det skulle stå över natten. Tror att det bara var socker och vatten sen. Det blev en tjock senap som skulle stå 1-2 veckor. Undrar just om det går att äta 🙂 Annars får jag väl ta fram mixern och ha i lite grädde.
    Ha en skön helg!
    Jag har ingen jullust 😦
    Kram på dig!

    Svara
    • Det var första gången för mig också. Du får ta fram mixern till nästa jul vännen 🙂
      Bekvämt och snabbt 🙂
      Kramis Sylvia

      Svara
  2. Anna-Britta

     /  20 december 2009

    Har smakat av er julsenap på en skinkmacka i kväll. Naggande god och julig smak men attans så stark den var. Måste nog hälla i några droppar grädde tror jag 🙂
    Kram till er båda.
    Syrran

    Svara
  3. Go natt, Sylvia! Tack för blogghälsning!! Ja visst är det roligt att ”laga till” lite saker själv inför julen. Och du har gjort SENAP. Det var inte illa det.
    När jag ser din bild…av b l a ”köksmaskinen”…så har jag en likadan…den har väl några år på nacken??? Så jag har nyss tagit en bild på /av min så den kommer med på Bloggen under morrondagen….
    Underbar fin TALLBUKETT du köpt och gjort i ordning också. Jättefin!!
    Önskar dig en fin/lugn 4 e Advent!!
    Kramen!! Margit

    Svara
  4. Min senap är också stark när man smakar på den,men tillsammans med mat så smakar den gott.
    Jag gav bort en burk till min granne som verkligen gillade senapen
    Vet inte om det är farmors rollen som gör att det är kul att göra lite eget
    Jag brukar inte göra korv ch senap till jul ,meni år har det varit så kul
    När jag är hemma och kan planera på ett annat sätt så är det ju ingen stress heller

    Svara
  5. Hej Sylvia.
    Blir lite frestad av receptet, jag brukar köpa Apotekets senap men kanske kan jag komplettera med en liten dos egengjord,får se hur jag gör.

    Hoppas helgen varit skön, antar att ni har fullt med snö hos er, här är det så gott som barmark men ack så kallt. Det går an, det också.
    Kram,
    Annette

    Svara
  6. Kan vara kul att ta med som julpresent i små roliga burkar….och det gick som hejsan att göra den 🙂 Ja, nu har vi fått snö här må du tro !
    Kram Sylvia.

    Svara
  7. Hej Sylvia!

    Lät gott med senapen, kanske borde testa, får se om jag hinner:-).

    Jag vandrar runt till mina nätvänner idag för imorgon har vi William och så måste jag förbereda maten för Julafton, vi är ganska så många numera och även om det är lite förutbestämt vad man skall ha på julbordet så tar det sin tid ändå.

    Snö har vi också fått här nu och det sägs att det snart skall komma mer på em. Vi skall på Liseberg ikväll med William och hans familj, lite mysigt såhär alldeles innan Julafton.

    Nu önskar jag dig och familjen Riktigt God Jul!
    Kramar
    Berit

    Svara
  8. Hej, Sylvia!
    Vilken energi du har min vän. Lägger in sill och gör senap, det låter gott det. Sill älskar jag och min bror är en hejare på sådant, så jag hoppas på att en burk kommer med hit:-) En väldigt bra julklapp, tycker jag.
    Himla tur att man gillar något som är nyttigt:-) Mycket Omega3 lär det ju vara i sill, så då är det väl bara till att frossa på julaftonen.
    God Jul!
    Kram, Agneta

    Svara
  9. Önskar Dig en God Jul och Gott Nytt År.
    *Kram Inga-Lill*

    Svara
  10. Jag vill önska dig en riktigt God Jul

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

