Gokväll!

Man blir helt förbluffad och förtvivlad när man läser om  denna  hantering av våra grisar. De ansvariga bryr sig  inte ett dugg om hur  djuren har det innan de slaktas. Pengar är det enda som räknas verkar det som. Man kalkylerar kallt med att lidandet som förekommer inte ska uppmärksammas och om det uppmärksammas så ska det lika snabbt glömmas bort av allmänheten. Nu får man hoppas att de ansvariga tar sitt ansvar och ser till att våra grisar får en dräglig tillvaro i det korta liv de ändå har.

Igår var jag på Vårdscentralen och tog den vanliga influensasprutan och det känns bara bra. Mycket folk var det men det var flera sköterskor som jobbade så det gick ganska snabbt ändå.

Nu börjar jag få kontroll över julstädningen och har just  fått upp nystrukna gardiner i fönstren. Adventsstjärnor och julbelysningen på balkongen ska också snart fixas.

Sedan har  jag varit en sväng ner till Hötorget i regnet och köpt  hyacinter och en röd, två-knoppig  amaryllis. I morgon har vi  julavslutning på smidet och på fredag är jag på IT-kafét mest hela dagen.

Ingvar har varit och köpt  biljetter 180 kr:-/per person till julkonserten i Katarina kyrka den 6 december kl. 18.00 då medverkan av Kungliga operans solister. Det bli  säkert en trevligt och stämningsfullt kväll. Vi hade först tänkt gå nu på söndag Första Advent men då ska vi till Magnus och Letie på glöggparty och det brukar vara trevligt att få träffa deras bekanta. Det är en salig blandning av både svenska och filippinska vänner eftersom Letie kommer därifrån.
Kram Sylvia.

10 thoughts on “Gokväll!

  1. Gokväll Sylvia!
    Visst är det helt förfärligt det här med vanvården av djur, jag har också ett inlägg om det idag . Här har det inte blivit någon vaccinering av varken det ena eller det andra, det fungerar tydligen bättre i storstan.

    Idag har jag och maken satt upp utebelysningen och testat att den fungerar, men vi tänder inte förrän till helgen.

    Julkonsert brukar vi försöka gå på också, det är så mysigt och flera år har det varit i Klinte kyrka, jag hoppas att det blir det i år också. Den 5 december är det Klinte julmarknad och julkonserten brukar vara sen på kvällen.

    Ha det så gott Sylvia!
    Kram Ingrid

  2. Hej, Sylvia!

    Jag såg på TV nu i kväll om just hanteringen av grisar och kan inte påstå att jag längtar efter julskinka så det stör 😦 Det har blivit lite väl mycket ”svin” i dessa tider.
    Är inte speciellt förtjust i griskött längre, som verkar vara det enda man har råd med.
    Hela denna debatten har liksom fått julmaten att bli mindre aptitlig. Vet att alltfler äter kalkon t.ex. och det är ju ett bra alternativ. Kokt skinka finns ju året runt. Personligen älskar jag ”rullen” med goda kryddor, men det är ju griskött det med.

    Så mycket trevligt du har som väntar framöver 🙂

    Ha det så gott!
    Kramen, Agneta

  3. Hejsan Sylvia!
    Ja det är inte kul med allt dom visar om hur grisarna hanteras man tror inte att det är sant.Jag minns ju när jag var liten och pappa hade små grisar där var det minsann rent och fint med massa halm att rulla sig i.
    Nu vet man knappt om man vill köpa julskinka det tål att fundera på.
    Det finns ju faktiskt andra förslag också.Kalkon kanske eller rökt fårfiol ska kolla in det.
    Julkonser det låter väldigt trevligt.
    Trevlig Advent önskar jag dig kram U-B

  4. Hej Sylvia.
    Ja du, jag kan inte annat än instämma med dig och de andra damerna här, detta är så vidrigt att det går knappt att sätta ord på det. Hoppas verkligen de åtgärder som tas ska hjälpa de stackars grisarna.

    Önskar dig en fin och mysig helg.
    Kram,
    Annette

  5. Gokväll Sylvia!

    Ja, jag undrar hur det blir att köpa julskinka i år, nästan så att man vill avstå.

    Oj. så duktig du är, här har vi inte hunnit börja ännu. Får det bli morgondagen med ljusstakar och gardiner, men så skall vi ha lille William här också då hans föräldrar skall ha glöggfest hemma utan barn:-). Nåja, vi skall nog fixa det med både gardiner och pepparkakshus:-).

    Önskar dig en Skön och Fridfull Adventhelg!
    Kramar
    Berit

  6. jag ska oxå passa på gå till Hötorget vid nästa besök och införskaffa nåt i blomväg till julen, ha en skön advent.
    kram elisabeth

  7. Jag håller med dig om vanvården av grisarna. Det är förskräckligt hur bönderna gör. Jag avstår gärna från julskinkan men det är fler som bestämmer så vi får se hur det blir.

    Vad du är duktig med att städa. Jag ligger efter med det men det blir det som blir.

    Trevlig första advent önskar jag dig också.

    Kram från Siv

  8. När det gäller grisarna så ser jag bara några fina ögon som tittade upp på kameran så fulla av förtroende
    Dessa ögon har förföljt mig sedan jag såg det på tv,
    Jag förstår inte hur man kan behandla djur och barn illa
    Jag läste något en forskare skrev om grisars intelligens att den är jämförbara med människans
    Men nu tror jag människan är lägre
    I morgon så tar jag sprutan

  9. Låter trevligt med Glöggpartyt, vi var på nåt liknande i gamla smedcafet här i Karmansbo.
    Detta om grisarna har jag inte sett men jag kan tänka mig att nu inför julen så är det väl masslakt på de stackarna. Jag minns när jag var barn, vi hade gris en gång och den blev ju som en lekkamrat. När den slaktades så blev mina föräldrar tvugna att ge bort köttet för ingen ville äta av det -:) Så det blev bara gris en gång.

    Julkonsert låter mysigt, jag kommer nog att gå på något i år jag med för det sker mycket här på landet dit jag flyttat
    Välkommen till min julsida och öppna kalendern. http://jul.ksida.com

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

