Fredagar är stressiga……

Nu äntligen ska jag skriva några rader här..Har städat och fejat och förberett maten till i morgon då Ingvars moster Majlis kommer på middag, en pigg lite gumma på 87 år. Ingvar hämtar henne men sedan tar hon färdtjänst hem. Ska bjuda på en soppa på passerade gröna ärtor ( créme Ninon) med en klick grädde och frasiga oststänger till som jag bakat idag av färdig smördeg blandad med riven ost och lite salt, bara att värma en aning i morgon. Sedan kyckling gryta med champinjoner lök, mögelost, och grädde och  till kaffet en äppelpaj.

gren2 stangerna

 

Nu har jag också äntligen fått ringen klar med stenen jag köpte på Tradera. Den blev ganska så maffig men det var så  jag hade tänkt mig . Stenen kommer inte riktigt till sin rätt på bilden. Är inte så vidare skicklig med min lilla digitala. Nu ska jag hoppa in i duschen  innan kaffet och så blir det TV tittande. Det blir nog ”Idol” vi ska se på.

Ha en härlig helg alla!
Kram Sylvia

Följande inlägg
Lämna en kommentar

9 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!
    Vilken härlig meny du har planerat. Grön ärtsoppa är det bra länge sedan jag gjorde. Jag bruka ha en klick pepparrotsgrädde i. Nu blev jag riktigt sugen på det!

    Ringen ser ju jättefin ut, du är riktigt konstnärlig!

    Vi har inte sett på idol utan valde Dobidoo och sedan Skavlan. Carola var med och hennes insats gjorde väl inte precis att jag kom att tycka bättre om henne. När man sen läser om hur hon hunsar och kör med alla medarbetare för att få det precis som hon vill……….

    Ha en riktigt fin helg!
    Kram Ingrid

    Svara
  2. Hej, Syvlia!

    Så mycket god mat du lagat, inte konstigt att du blir stressad. Men det blir säkert bra, låter himelskt gott. Rena rama Gourmétmiddagen:-)
    Smördeg är bland det godaste jag vet och dina oststänger verkar vara godis att ha ståendes i en skål vid TV:n…
    Dom åker säkert ner med raketfart:-) Ser så gott ut där dom ligger på plåten och riktigt ”gonar sig”:-)
    Var hittar du alla goda recept?
    Tänk att man alltid in i det sista ska städa lite också. Tror ”moster” är mera intresserad av god mat och trevligt sällskap, samt att komma ut lite 🙂
    Hoppas det går bättre för henne med färdtjänsen denna gången än förra, då det tog evigheter att komma hem, om jag inte missminner mig 😦

    Ringen är lite svår att se färgen på, men modellen ser bra ut. Jag har en stor en, med kloinfattning, och den ena klon har gått av, längst ut på toppen, för dom fastnar lätt i saker, men i din nya skapelse ligger stenen lite djupare. Ser mycket stabilare ut. Vet inte ens om min går att laga 😦

    Jag valde Dobidoo och Skavlan som hade ett varierat utbud av gäster som var mycket intressanta. Särskilt professorn, Hans Rosling, gav oss en hel del att tänka på om hur människor har det runtom i världen.
    En härligt spontan människa:-)
    Många, oerhört kloka ord av Roseanne,Jonny Cashs dotter, vilka verkligen manade till eftertanke. Underhållande program med mycket allvar, denna gång.
    Sneglade på Morden i Midsomer på TV2, till o från i början o slutet, för avsnitten är ju inspelade förra året.

    Jag önskar er alla en riktigt god och trevlig afton i morgon ( i dag ).
    Kram på dig vännen!
    /Agneta

    Svara
    • Färdtjänsten skötte sig riktigt bra den här gången och hittade hem till Moster Majlis utan några extra utsvävningar. Ett försök till på ringen…suck suck! /Kramis

      Svara
      • Hejsan, Sylvia!

        Hoppas allt avlöpte bra och att ”moster” kom hem, den kortaste vägen 🙂

        Som jag skrev, så är modellen bra och med en grön sten så måste den vara superläcker! Ringar med gröna stenar är både svårt och dyrt att hitta. Har letat, då jag älskar gröna stenar 🙂
        Jag gillar stilrent och stabilt eller ”maffigt” som du skriver. Tycker allt att fotot ger en väldigt bra uppfattning om modellen, inget fel med det alls.

        Här har vi det lite ruggigt i dag med dimma som ligger som ett ”lock” över hustaken, vilket känns i ”knoppen”.
        Ha det så bra!
        Kram, Agneta

  3. Hej!
    Vilken härlig trerätters du förberett!
    Den kanske jag kopierar rakt av!
    Våra resp barn och barnbarn kommer hit om ett par veckor
    på mat. Det är alltid en massa funderande innan vi vet vad vi
    ska bjuda på. Särskilt som en är vegetarian.
    Men här kan hon äta både för- och efterrätt.
    Ha en fin lördag!
    Kram/Bia

    Svara
  4. Hejsan Sylvia!
    Vilken härlig mat du ska bjuda på.
    Oststängerna ser verkligen läckra ut nu blir man sugen.
    Ringen ser fin ut tycker jag så du kan känna dig stolt.
    Trevlig helg önskar jag dig.
    Kramis U-B

    Svara
  5. Gokväll Sylvia!

    Blev nästan hungrig igen efter att ha läst din meny:-). Lät så gott!

    Ringen är ju jättevacker och så duktig du är!

    Läste om sonen och sprutan. Vi har inte tagit den ännu, vi är ju inte prioriterade här ännu och får vänta och jag måste säga, jag är så tveksam, men samtidigt känner jag att jo men man måste ju ta den. Usch så svårt att alltid välja:-), men det blir väl att vi tar den när det är dags för oss. Barnbarnet William tog den i Fredags och är jättepigg och har inte känt av något alls. Han sov över hör i Lördags och piggare kille får man leta efter:-)).

    Kramar
    Berit

    Svara
  6. Hej vännen!
    Verkligen läcker meny och dina oststänger ser ljuvliga ut!
    Vi blev bjudna på middag hos mamma (85)igår. Det blev rotmos och det tycker jag är så gott. Hon får det mycket bättre eller oxå så är det för att jag slipper laga maten 🙂
    Jag känner mig bättre efter operationen och grabbarna är lugna efter sin kastrering. Jag ser fram mot en härlig vinter (vit):-)
    Ha det gott så hörs vi!
    Kram

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

