Minneslunden

Nu har ungarna åkt iväg var och en till sitt och vi har haft en jättefin dag tillsammans. Jag har nu stökat undan i köket och allt är som vanligt igen. Nu känner jag mig en aning trött. Det blir lite jäktigt just för att det går åt så mycket tid att åka fram och tillbaks till Minneslunden.  Middagen hade jag förberett och dukningen var klar och sedan hjälps alla åt så jag ska verkligen inte klaga. Nu ska jag koppla av en stund vid datorn och titta på korten i lugn och ro. Här är några kort från Råcksta Minneslund.Vackrast är det förstås att vara där när det börjar skymma med alla tända ljuslyktor och blommor men vi åker lite tidigare på dagen för att inte fastna i timmar i kvällstrafiken.

Önskar en fortsatt trevlig Allhelgonahelg!
Kram Sylvia

minne3

minne2

minne1

minne4

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

7 kommentarer

  1. Så vackra foton från minneslunden. Jag hade kameran med mig igår när vi var på kyrkogårdarna, men det blev inte av att jag tog några foton.

    Jag önskar dig en lugn och skön söndag!
    Kram Ingrid

    Svara
  2. Jag har mina nära och kära begravda 40 mil från det vi bor, så jag bruka tända ljus här hemma
    Så vackra foton du hade tagit

    Svara
  3. Dessa foton är, för mig, högintressanta. Jag har aldrig sett en minneslund, i verkligheten, men nu fick jag en mycket bra översikt över hur det ser ut.

    Har alltid undrat var man sprider askan eller hur man gör. Min sista moster,som dog för 9 år sedan, pratade alltid om att sprida hennes aska i en minneslund. Men året innan henne, så dog mamma och då hade dom ”pratat ihop sig”, så nu ligger båda begravda i kista hos föräldrar och syskon. Så det kan bli, när det drar ihop sig.

    Ser att det ligger en del stenplattor på gräset också och det är väl s.k. gravstenar då med en urna under? Man sätter alltså ljus och dekorationer var man vill på gräset?

    Vi har två gamla familjegravar som ligger bara några meter fr. varandra och där finns alla, på både mamma och pappas sida, så det har aldrig varit aktuellt för mig att åka någon annanstans. Tyvärr är den kyrkogården så dumt belägen, så utan bil är det svårt att ta sig dit.

    Numera är det dessutom industriområde runt om, så den gamla fina landsbygden är borta. Lite trist, faktiskt.

    Minneslunden ser väldigt stämmningsfull och fin ut och inget man behöver sköta om som med gamla familjegravar. Stenarna blir smutsiga och ogräset sprider sig, så jobb finns, trots att kyrkogårdsförvaltningen, mot en summa pengar, ska sköta om allt.
    Jaha ja, det var ju tur att jag kikade in här och fick lära mig något nytt. Väldigt bra att du fotograferat så att man förstår hur det ser ut fr. alla håll o kanter. Precis som det ska vara, för oinvigda som underteckand.

    Förstår att det blev en lång och arbetsam dag för dig. Oftast så börjar man ju städa också någon vecka innan m.m. Lite ”rent i hörnena” ska man ju ha:-))
    Ha det gott och tack för titten!
    Kramen, Agneta

    Svara
    • Min svärfar och svärmor ville ha det så. Ett bra alternativ om jag tänker på mina föräldrar som har gravplats i Norrköping och min äldsta syster har hand om gravskötseln. När hon en gång går bort kan det bli problem eftersom vi andra syskon bor så långt ifrån.

      Svara
  4. Hej vännen min!

    Ser helt underbart ut vid eran minneslund. Även om det är fotat på dagen! Man kan nästan inbilla sig hur det ser ut om kvällen. Oerhört vackert skulle jag kunna tro.

    Önskar dig en god natts sömn & en fin kommande vecka. Kramis

    Svara
  5. Hejsan Sylvia!
    Min älskade svärmor ville vila i minneslunden och det känns väldigt bra för oss att gå dit eftersom mina föräldrar är begravda långt härifrån. Det är så vackert, jag ska ta ett foto någon gång jag också av vår minneslund här på Västra kyrkogården i Göteborg.

    Just ja, Det blödande hjärtat som jag nyss läst är inte den av Marilyn French, den har jag faktiskt också läst för flera år sedan, denna är av Andrew Taylor, http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137134647
    Ruskigt bra bok.

    Må så gott och håll dig varm;)
    Kram,
    Annette

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

