Höstlov

Idag har vi höstlov från silversmide så det blev en städdag  istället och lite förberedelser  för den stundande Allhelgonahelgen.Vi brukar tillsammans med barnen åka till Minneslunden i Råcksta  där vi tänder minnesljus och lägger en liten vinterdekoration till minne av våra kära som vilar där. Sedan äter vi middag här hemma. Ska steka  ytterkotlett som påminner om fläskfilé med champinjoner. Efterrätten får jag fundera mer på?

lisbeth

Nu har jag varit på bio igen och sett ”Flickan som lekte med elden”. Filmen är en riktig rysare liksom den tidigare. En uppföljare till Män som hatar kvinnor och där  Lisbeth Salander  står i centrum. Hon blir anklagad för trippelmord och dras in i en härva som leder tillbaka till hennes mörka förflutna. Noomi Rapaces  är helt fantastisk som Lisbeth Salander. En fördel  är att ha läst boken. Det blir då lättare att komma in i handlingen som i början av filmen kan kännas lite rörig.


Mötte grannen
en farbror på åttio år som berättade att han varit på Vårdcentralen och fått sin influensaspruta. Han hade varit där för några dagar sedan för att få sitt vaccin men då fick han vända i dörren, det var slut för tillfället.  Fy, vad jag kände mig usel. Vågade inte säga att jag redan fått sprutan. Förstår inte riktigt så här i efterhand, hur vi kunde få våra sprutor utan problem. Poängterade för sköterskan att jag inte direkt tillhörde någon riskgrupp  men eftersom det var så få i väntrummet så tyckte hon väl att det inte kunde möta något hinder. För Ingvar var det inte heller några problem. Vi är ju  förstås glada att vi är vaccinerade men riktigt rätt gick det nog inte till.

Kram Sylvia

10 thoughts on “Höstlov

  1. Hejsan Sylvia!

    Den filmen måste jag också se. Jag såg ju den första och har läst alla tre böckerna. Hoppas att den snart kommer till vår biograf.

    Åke var och fick sin spruta igår, men förra veckan var han och lämnade blodprov och då frågade han om han inte kunde bli vaccinerad på en gång, men se det gick inte. Det är nog väldigt olika på hur de jobbar på vårdcentralerna.

    Ha nu en riktigt fin helg!
    Kram Ingrid

  2. Hej Sylvia.
    Visst är det vackert vid minneslundarna på våra kyrkogårdar, jag tycker verkligen det.

    Har läst alla tre böckerna men inte sett någon av filmerna, jag har lite svårt att sitta i två timmar men jag får väl se till att hyra dem när de finns tillgängliga. Men jag brukar i regel bli besviken, filmer är sällan lika bra som böckerna, förutom Gökboet, den slog boken med god marginal.

    Ha en fin och stämningsfull helg.
    Kram,
    Annette

  3. Hejsan Sylvia!
    Jag får nog satsa på att läsa boken.
    Nu är det snart halloween och jag har redan satt dit lyktan.
    Det är väldigt stämningsfullt just den här helgen för då lyser alla gravar med ljus eller lykta.
    Ha en trevlig halloween.
    Kram U-B

  4. Önskar er en fin helg. Vi har också tänt ljus, dock fick gubben besöka kyrkogården själv i år för han var i stan, själv har jag hyllat mina ”änglar” med ljus både ute och inne här heemma.
    Men jag vet innom mig vad vackert det är där en sån här natt.

    Några Halloweenfirare har jag inte sett till här i Karmansbo ännu, men man vet ju aldrig.
    Antar att Sthm bjuder på sånt?

  5. Hej min goa vän!

    Tackar för ditt besök inne hos mig. Blev så glad av att höra att du saknat mig 🙂 Å jag har saknat dig med må du tro. Nu ska här uppdateras oftare än vad jag har gjort den senaste tiden. Men tycker att det varit underbart skönt att slippa ett måste :).

    Önskar dig med dessa rader en underbar helg!
    Kramis Bettan

  6. Så trevligt ni gör med en familjemiddag i samband med helgen. Det börjar tunnas ut i leden, som man säger, så det är viktigt att försöka träffas så ofta det går.
    God mat blir det också läser jag.

    Dåligt samvete ska du väl inte ha för att grannen inte fått sprutan. Det är ju rutinerna på vårdcentralen som gäller.

    Jag önskar dig en fin helg!

    P.s.
    Vill nämna ang. reklamen som jag ondgjorde mig över. Den går faktiskt att avbeställa. Tel: 020/ 55 70 00.
    Har lagt ut en informatiov länk i min dagbok nu.
    Kramen, Agneta

  7. Gokväll Sylvia!

    Så fint det låter med er familjemiddag och att besöka minneslunden.Det är så vackert med alla ljus i mörkret.

    Inte skall du ha dåligt samvete för sprutan, nej det är Vårdcentralen som skall ansvara för det och inte du.

    Har inte läst böckerna ännu, har tänkt göra det, men inte kommit igång. Maken har läst alla och vill se filmen så vi får se hur vi skall göra, borde ju läsa boken först tror jag:-).

    Ha en skön Allhelgonahelg!
    Kramar
    Berit

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

