Vaccinerad idag

39Tittade in på Vårdcentralen idag för att kolla upp var den nya vaccinationslokalen ligger. Denna vecka gäller endast för gravida och riskgrupper. Det satt bara tre personer och väntade. Frågade sköterskan om det gick an att få ta sprutan fast jag inte tillhörde någon riskgrupp. Det var inga problem alls. Så nu är jag vaccinerad. På måndag blir det gubbens tur att pröva lyckan 🙂

Var på bio igår efter silversmide med några tjejerna och såg ”Coco Chanel”. det var en trevlig film som handlade om en mycket annorlunda och speciell kvinnas liv.

Gabrielle Chanel som hon heter föddes på ett fattigsjukhus i den lilla franska staden Saumur 1883. Hon skämdes för sin enkla bakgrund och brukade säga att pappan var affärsman. I själva verket var han en gårdfarihandlare som övergav familjen.
Hennes mamma dog när dottern var tolv år. Gabrielle togs om hand av nunnor på ett barnhem. Vid 18 års ålder flyttade hon till ett kloster där hon arbetade som sömmerska.

Namnet Coco kommer från hennes korta karriär som varietésångerska 1905-1908. Under sin artisttid lärde hon känna flera välbärgade officerare och affärsmän men hon gifte sig aldrig.
Gabrielle ”Coco” Chanel gav världen ”den lilla svarta” klänningen, Chanel-dräkten och parfymen Chanel no 5. Bara det skulle räcka för att göra henne odödlig. Men hon var också den första modeskaparen i Paris som lät kvinnor bära byxor. Och sportkläder. Och tillät dem kasta korsetten. Dessutom gjorde hon det moderiktigt att vara solbränd.
Hon dog 87 år gammal 1971, mitt uppe i arbetet med en ny vårkollektion.
Så, jag hade en riktigt fin dag igår.
kram Sylvia.

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

11 kommentarer

  1. Här var det en annons i tidningen igår med tider för gravida för vaccinering, men annars har det inte synts till några erbjudanden. Hoppas nu att du slipper några biverkningar av sprutan.

    Ha en fin helg!
    Kram Ingrid

    Svara
  2. Hejsan Sylvia!
    Grattis till att du redan fått ta din spruta.
    Jag ska också hålla ögonen öpnna på vår vårdcentral.
    Men jag tror det dröjer lite till fast jag hörde i går kväll att dom sa att Uppsala också har fått vaccin nu.
    Vilken härlig information om Gabrielle Chanel.
    Jag har sett ett tv progrm av henne för en tid sedan så det stämmer sa bra det du skrev.
    Trevlig helg önskar jag dig kram U-B

    Svara
  3. Men sicken tur du har som redan tagit sprutan 🙂
    Då väntar jag ett litet tag innan jag tar den och får besked här om vilka biverkningar du får:-)

    Men jag är ju 60+ och tillhör därmed riskgruppen inkl. alla mina sjukdomar, så visst måste jag ta den.

    Men sedan ska man ju ta den vanliga också! Blir lite mycket kanske?
    De ggr. jag tagit spruta mot den ”vanliga” flunsan har jag alltid blivit ordentligt sjuk och det ggr. jag avstått har jag klarat mig bra, så jag undrar jag?

    Jag har sett en del om Chanel på TV nyligen men det var ändå intressant det du skriver. Jag glömmer ju detaljerna så fort…åldern??
    Trevlig helg!
    Kramen, Agneta

    Svara
  4. Så intressant vetande om Chanel. Gjorde det ondare med denna spruta som man säger eller ?
    Vilken tur att du frågade, det skulle jag nog aldrig våga göra

    Svara
    • Det var ingen skillnad att ta den här sprutan.Kändes inta alls men framåt kvällen blev det lite ömt och varmt runt sticket och så även idag /Sylvia

      Svara
      • Du får per omgående ett svalt omslag, så att det där försvinner illa kvickt, för sån´t gillar vi inte alls.
        Hoppas det försvinner under dagen, annars så får jag välan blåsa lite också på armen 🙂
        Kramen, Agneta

  5. Hej igen och god afton i stugan;)
    Kul att du vill länka, jag la just in din hos mig.

    Nu måste jag ju hålla ögonen på din blogg så jag får veta hur det går efter sprutan, det var ju bra att du fick den så pass tidigt för nu tycks det ju snart sätta fart, smittspridningen, alltså.

    Må så gott och ha en skön kväll.
    Kram!

    Svara
  6. Gokväll Sylvia!

    Sån tur du hade som fick sprutan på en gång, fast jag är ju så tveksam till att ta den, men kommer att göra det. Är väl lite misstänksam av naturen och inbillar mig att jag skall bli sjuk av sprutan.

    Filmen om Coco Chanel den måste jag bara se, verkar ju jättebra.Chanel No5 den har man ju haft i sin ägo, men det var längesen nu:-).

    Ha en go helg!
    Kramar
    Berit

    Svara
  7. Hej min vän!
    Oj så skönt att du tagit din spruta. Jag tar min på tisdag tillsammans med mamma, Lasse är jag osäker på om han är i riskgruppen för det stog ”svårbehandlad Diabetes” och så är det inte . Kanske kan han göra som du 🙂
    På min dotters jobb, ett boende med dementa, där var det bara 1 av 10 bland personalen som skulle ta sprutan. Konstigt tycker jag men var och en bestämmer ju själv.
    Hoppas att det inte blev något mer än ömhet och rodnad på din arm.
    Ha det bra!
    Kram

    Svara
    • Detta var verkligen riktigt skrämmande att läsa! Hoppas innerligt att det är din dotter som tagit sprutan 🙂
      Jag trodde, i min naivitet, att alla anställda inom vården var tvingade till att skydda både sig själva och inte minst alla de gamla och sjuka som dom har daglig kontakt med. Dessutom har dom väl anhöriga? Barn&barnbarn?
      Kram, Agneta

      Svara
  8. Hej Sylvia
    Jag har varit dålig på att titta på bloggar sista tiden. Jag är nog slö eller lat.
    Vi vann ingen parfym varken du eller jag. Vi får hoppas på tur en annan gång.
    Jag har inte tagit någon spruta än. Vårdcentralen brukar alltid skicka kallelse till mig men jag kanske skall ringa och höra hur det är med turordningen.

    Det var roligt att läsa om Coco Chanel. Jag visste inget om hennes bakgrund innan hon blev känd så det var trevligt att få vet det.
    kramar från Siv

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

