Seniorsurfen

 
surflogg09Idag har jag jobbat på IT-kafét igen. Tillströmningen börjar mer och mer öka av intresserade seniorer. Nu kommer många med sin egen bärbara dator och vill ha ett och annat gjort som de inte klarar. Det kan ju vara lite knepigt ibland för oss medelmåttor. Vi har nu ändrat så att de som har egen dator får komma mellan 10-12 då de mer teckniska gubbarna får ta tag i detta.

Vi hade också ett möte om den stundande Surfdagen då vi kommer att hjälpa till som surfvärdar på bibliotek  på Södermalm. Jag har varit med några gånger tidigare och det brukar vara välbesökt av intresserade seniorer 55+ och samtidigt är det jättekul om man kan bidra med något. Detta är helt ideellt.

SeniorSurf 2009 äger rum onsdagen den 14 oktober på IT-caféer och bibliotek över hela Sverige mellan kl 10.00 till c:a 15.00.SeniorSurf vänder sig framför allt till IT-novisen som ofta har många frågor.
På Surfdagen träffar besökarna andra seniorer, som hjälper till som
surfvärdar och berättar om hur de själva använder Internet till vardags för praktiska tjänster och för nöje och sociala kontakter. Mötet med andra IT kunniga jämnåriga stimulerar och är en del av idén med SeniorSurf.

Nu ska jag ta en dusch och kolla upp om det finns något bra program  på TV ikväll.
Kram Sylvia

4 thoughts on “Seniorsurfen

  1. Hejsan Sylvia!

    Vad duktig du är som är med och hjälper till på IT-kafét. Det är säkert uppskattat och att många behöver hjälp är helt klart. Att det kan vara knepigt att svara på en massa tekniska frågor för de som har egna datorer förstår jag mer än väl. På vår pensionärsförening har det varit tal om att ha en kurs i hur man använder mobiltelefonen, om hur man SMS:ar t e x. Det är inte det lättaste att förstå sig på mobilerna som har så hemskt många funktioner. De är nästan mer komplicerade än en dator tycker jag och manualerna är tjocka som biblar.

    Hoppas att du hittade något trevligt på TV? Själv har jag suttit och sett det danska programmet ”Livvakterna”, det tycker jag är jättebra.

    Godnatt Sylvia!
    Kram Ingrid

  2. Måste ge dig en elogé för att du är så himla duktig på datorprogram så att du kan vara surfvärd 🙂 Jag skulle nog få tunghäfta och bli totalt blank i huvudet om någon började ställa frågor om Internet. Det finns ju så oändligt mycket som man aldrig använder. Noviser kan ställa de mest knepiga frågor om det vill sig riktigt illa. Vet inte om frågor fr. 15+ är enklare än fr. 55+..?
    Jag önskar dig all lycka till och förstår att det är kul att träffa likasinnade, för vi har ju alla våra egna små knep och tips är alltid tacksamt att få.
    Låter i alla fall väldigt trevligt och även lärorikt. Bättre än att sitta ensam hemma och försöka klura ut saker o ting.

    Först nu såg jag att du lagt ut några fina foton på ditt Silversmide längst ner i högerspalten. Har jag missat förut då jag inte varit därnere, men kollar din hemsida ofta så det jämnar väl ut sig 🙂

    Om du hittat något bra TV-program i kväll så säger jag Grattis! För min del är det Grand Designs på TV9 som gäller och naturligtvis ”En plats i Solen” på TV8 som idag blev en rundtur på Fuerteventura. Annars så är det lite magert på onsdagar, tycker jag.

    Ha det så gott, Sylvia!
    Kramen, Agneta

  3. Hej Sylvia.
    Jag är också imponerad av ditt arbete på IT-kaféet, det är så roligt att det blir alltfler seniorer som engagerar sig. Det är ju inte så lätt för alla äldre som inte har dator när det ska betalas räkningar som kostar en hel del, det som är enkelt via nätet och förstås, via autogiro. Dessutom kan man ju faktiskt ha riktigt roligt med mejl och sånt så det är underbart att människor som du ställer upp och hjälper andra tillrätta.
    Må så gott i helgen.
    Kram,
    Annette

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

