Kungschampinjon

kungschampinjon

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi passade på och stack iväg  till ön i det vackra höstvädret som vi haft här några dagar. I natt fick vi en ordentlig regnskur men nu är det fint väder igen. Jag  strosade omkring  i skogen i morse och straxt utanför tomten stack den här bamsiga kungschampinjonen upp och man riktigt kände doftar av mandel. I år har det varit gott om champinjoner här på ön. Nu ska man ju inte frossa av den vildväxande  svampen för ofta,den innehåller kadmium men i ganska små mängder. Vi äter den några  gånger per år för den är ju så gudomligt god i grytor och till en omelettstuvning.
Nu ska jag packa ihop datorn för den här säsongen och ta den med till stan över vintern. Vi ska nu straxt ge oss iväg hem till stan. Det börjar visst mulna på över sjön.

På måndag  ska jag jobba på IT-kafét som nyligen har öppnat efter sommaruppehållet. Det ska bli roligt att träffa de gamla datornördarna igen.
Önskar en skön söndag!
Kram Sylvia

6 thoughts on “Kungschampinjon

  1. Hm en svamp som jag aldrig sett .jag plockade murklor tidigare men har helt slutat med det .
    Jag läste en artikel om att det går aldrig att förvälla bort giftet helt
    Men de är ju jättegoda

  2. Hej Sylvia

    Ursäkta att jag inte har svarat på din fråga om vad som är bäst när man stickar pulsvärmare. Jag vet inte om det är bäst men jag stickar på två stickor för jag tycker det är lättare. Då får jag sy ihop dom i ena sidan så det är nog inte lättare om jag tänker efter.

    Vilka härliga tomater du har fått. Vi fick gröna omogna tomater av en god vän häromdagen. Han sa att man skulle slå in en och en i tidningspapper så jag har gjort så. Jag sa bara till honom att skall dom inte mogna i solen. Det jag jag läst och hört. Nej så skulle man inte göra men han är en som alltid vet bäst även om det inte är rätt.

    kram från Siv

  3. Vilken bamsig svamp! Inte kan det vara farligt att äta den om man bara gör det några gånger om året.

    Vad duktig du är som drar igång IT-kaféet . Lycka till!

    Kram Ingrid

  4. Ack ja, ska du plocka svamp så ska det vara rejäla doningar 🙂 Nåja, lite kadmium dör vi välan inte av, krävs väl lite mer än så? Vågar inte ens tänka på alla gifter som en cig. innehåller och det har väl blivit några under årens lopp, så vi är väl immuna mot det mesta :-))

    Då önskar jag dig välkommen hem Sylvia och tillbaka till verkligheten med slit o släp , som han sa i Hedebyborna när han låg i gräset och vilade:-)

    Det låter så himla kul med IT-cafét där du får träffa datorintresserade bekanta.

    Nu ska jag leta efter en liten bärbar sak, för nu får det vara slut på rännandet hit till datorn när det är TV-reklam. Att fastna vid datorn och missa halva filmerna är ju lätt som en plätt.

    Frågan är ju bara vad ska man köpa i dagens läge? En liten mini eller en lappis..?
    Får väl ge mig ut i djungeln, utan skyddsnät och hoppas på det bästa!
    Kramen, Agneta

  5. Kommer här o hälsar på, det var ett tag sedan.
    Har du någon aning om det är möjligt att lägga in reklam här på wordpress, jag menar så som jag har gjort på min blogg? Det är ju inte så dumt att tjäna en liten slant på det. Jag har även wordpress men jag har inte kommit igång med den riktigt än. Är lite ring-rostig där än så länge, men jag ska snart ta itu med den också när mer finns till övers.
    Just nu återhämtar jag mig för ett så kallat ”återfall” med mitt hjärtproblem och jag håller på och tränar och ska gå ner i vikt m.m. Sen är Vi Två ute och spelar och sjunger på som vanligt, eftersom det är min största livs-gnista..
    Hoppas allt är bra med dig och att du har hälsan i behåll.
    Många kramar från Michelin-Berith
    som även har hemsidan: http://www.vitva.se

  6. jag är inne och får mig en liten svamplektion – jag borde vara bättre på det där med svampar….. Kantareller kan jag …. ha ha.
    Ha d gott.
    ‘Tänk att ha en egen sommarö ! det är speciellt – hoppas ni åter kan ha era fina minnen och lukter, känslor, kort och allt annat med er in i höstmörkret att njuta av. Men som van stockholmsbo, finns där också smultronställen, kan inte alla än ;-)’
    kram kram elisabeth

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

