nedstämd…….

gruebelJust nu känner jag mig lite nedstämd. Jag vet inte varför, kan inte peka på något speciellt men hösten är en årstid som jag har lite svårt för. Önskar att sommaren  kunde vara några månader till.

Så är det denna svininfluensa som man matas med så fort man öppnar en tidning eller sätter på TV. Idag läste jag att hälften  av eleverna på Finnvedens gymnasium i Värnamo är sjuka. Två är bekräftat smittade av svininfluensan – men det kan vara många fler. ”Många elever och föräldrar är självklart oroliga. Kanske måste de stänga skolan?

Pratade med min syster och hennes barnbarn Arvid som är 13 år och är lite astmatisk hade fått  halsont och feber. Tycker man är mest orolig för de unga som verkar vara mera  mottagliga för detta virus än vi som kommit upp lite till åren.

Syrran och jag hade tänkt se Stieg Larsson filmen ”Flickan som lekte med elden” som haft premiär här. Men så kom vi på att det kanske inte är så bra att sätta sig i en biosalong  där smittorisken säkert är stor. Vi är lite nojjiga båda två.
Nu har jag gnällt färdigt och nu är det dags att börja med middagen. Ska laga till en gryta med fläskkött i bitar, äpplen och curry och så ett glas vitt vin till det, gubben och jag.
Ha det gott  i helgen!

Kram Sylvia

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!

    Vi är nog många som känner oss lite nerstämda nu. Dels är det höst och så den här undergångsstämningen. Det är så jättetråkigt att man inte ska kunna unna sig att gå på bio ens? Ska vi verkligen sitta instängda och häcka tills det här har gått över. Nej gå ni på bio, förhoppningsvis är det väl inte fullsatt, så att ni inte behöver sitta precis intill någon annan.

    Det där med en köttgryta låter gott. Här ska jag laga kassler med kantarellsås och grönsaker och vi tar oss ett glas rött, Åke och jag.

    Kram Ingrid

    Svara
  2. Enligt min mening så gör du helt rätt i som avstår fr. biobesök just nu, när det är dödsfall p.g.a. flunsan.
    Ålder och tidigare rökvanor kan ställa till det riktigt ordentligt:-(

    Hoppas innerligt att din systers barnbarn kommer iväg snabbt till läkaren för en koll. Bättre än koll för mycket än för lite, utifall.
    Mitt barnbarn som bara är drygt 3 år har flunsa och fick en kruppattack, så jag undrar jag:-((

    Sitter hellre inne o häckar än blir dödssjuk/dör, för som rökare och även f.d. samt ålder, så ligger man väldigt risigt till. Jag har ju nedsatt lungfunktion inkl. allergi/astma så då är det kört om jag åker på eländet. Är det snart i alla fall men det dröjer lite längre:-)

    Tyvärr är det också många som är sjuka utan att veta om det, för hur ofta går man på hälsokontroll?
    Ingick när man förvärvsarbetade men som 60+ får man sköta om sådant själv.
    Så är det ju det där med inkubationstiden också, viktigt att tänka på.

    Så inte tytcker jag att ni är nojiga alls! Tvärtom! Två mycket förståndiga och kloka damer som är ordentligt ”torra bakom öronen” :-))

    Hösten är en vacker årstid, men i dag blåser väl snart hela kåken omkull….!

    Mot din nedstämdhet kommer lite bot, med posten 🙂 Borde redan anlänt, men vet ej vad som hänt, kollar upp saken. Så håll utkik efter en liten Avi…

    Nu börjar Doobidoo så dags att bänka sig framför TV:n.
    Ha det så gott, Sylvia!
    Kramen, Agneta

    Svara
  3. Ja när det gäller att plantera blommor för nästa vår så tycker jag att det är något som gör en glad
    Då börjar jag fantisera om hur fint det ska bli och jag går lycklig in.
    Vår dotter har MS och använder en medecin som gör att hennes hjärnceller och benmärg är oskyddad
    Hon har också astma
    (Hon går nu och jobbar heltid från att ha suttit i rullstol)
    Det gör att hon vågar inte ta sprutan för hon är rädd att den går in i kroppen på ett annat sätt än om hon får influensan
    Tidigare influensa sprutor har gett henne MS skov
    Hennes grannar har suttit i karantän men den gossen 19 år ha nu kommit hem från lasarettet och mår jättebra
    Jag läser inte om influensan och jag ser det inte på tv jag kan ändå inget göra.Kanske gör jag som strutsen
    Det fanns ju ingen större upplysning när Asiaten gick eller Hong Kong som är av samma typ.
    Jag har haft båda
    Så jag ar bestämt för att leva idag, hjälpa till när det behövs och be gud att allt går bra
    Så har jag mina skogspromenader/trädgård som hjälper mig när jag är ledsen
    PS Jag visste inte att det var så fin svamp jag fick, jag är väldigt okunnig när det gäller svamp. Vågar bara plocka sopp

    Svara
  4. Gokväll Sylvia!

    Jovisst blir man lite nedstämd när hösten nalkar sig, jag tror vi alla blir det faktiskt. Sommaren är ju en härlig tid med massor av umgänge och människor syns ute hela tiden. So vi säger på våran gata när hösten och vintern kommer så går alla i ide och det är bara så tråkigt.

    Ja, svininfluensan den bekymrar mig med, inte för min egen skull utan för barnbarnen. Tycker också att kvällstidningarna kunde skärpa sig lite och inte skrämma upp som dom gör.

    Jag har börjat min yogakurs och tycker det verkade underbart, men det var ju bara en gång så vi får se:-).

    Idag har vi haft en sån där dag då vi bara varit kan man säga, pysslat lite med det vi haft lust till, jag datorn, maken målat lite. Sen har vi ätit en underbart god middag med hälleflundra, pressad potatis, grönsaker och romsås till fisken. Mums så gott det var och ett glas vitt till också:-).

    Ha en go helg!
    Kramar
    Berit

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

