städat….

11Nu har jag haft några dagar i stan alldeles för mig själv. Ingvar är kvar i stugan och har det bra utan mig. Han fyller på vedförådet så vi har något att elda med när vi kommer åter till våren och fiskar lite abborre som kan vara gott att frysa in att ha till vintern.
Jag har i lugn och ro vänt upp och ner på lägenheten och haft en riktig höststädning. Farit runt med dammsugarn och tvättat golv och fejjat värre.Tvättat fönster och bytt gardiner i köket. Nu känner jag mig riktigt nöjd men nog känner man av det i kroppen alltid.

Ännu en svensk svårt sjuk i svininfluensa!
Nu är det bestämt att alla i Sverige ska få vaccin gratis och det tycker jag är bra att det blir lika för alla. Det verkar som om en del som smittas bara blir vanligt sjuka medan andra blir allvarligt lungsjuka.

Jag har haft  mina funderingar på hur jag ska göra i höst. Om jag skulle stå över en termin på silversmidet. Vi håller till i Aspudden som ligger en bit utanför stan. Det här med att åka tunnelbana i rusningstid när alla vagnar är överfulla av folk och man står som packade sillar och bacilluskerna frodas känns ju inte så lockande. Ta bilen gillar jag inte heller för det tar dubbelt så lång tid att komma hem och jag är så dålig på att köra när det börjar bli halt på vägarna. Skulle Ingvar köra mig blir det fyra vändor fram och tillbaks och så trängselskatten på det varje gång han kör ut och in genom tullen. Det är han inte vidare pigg på.

Men nu har jag bestämt mig
att inte göra något uppehåll. Jag är ju frisk vad jag vet och har inte någon hjärt – lungsjukdom och ingen diabetes så nog katten ska man väl klara av en influensa till. Jag hade Asiaten, tror det var 1957 och det sägs ju att man då inte ska drabbas så hårt. Vad gäller vaccinet  kommer vi  pensionärer allra längst ner på kölistan skulle jag tro och nu vet man ju inte heller hur detta vaccin verkar vad gäller biverkningar för vad jag förstår har det ju inte hunnits med att testats så ingående. Nu får vi väl hoppas att denna influensa  inte blir så farlig som det har målats upp i media. 
Kram Sylvia

3 thoughts on “städat….

  1. Hejsan Sylvia!

    Så härligt att ha gått igenom lägenheten och fejat, jag förstår mer än väl att du är nöjd med dig själv.

    Inte tror jag att vi ska behöva avstå från att leva normalt för den här influensan. Vad blir det för liv om vi ska sitta hemma och häcka och inte våga vara ute bland folk för risken att bli smittade.

    Vi ver ju inte heller om det blir så farligt som befarat. I en del länder har de redan haft den och där verkar den ju haft måttlig spridning.

    Ha det så gott!
    Kram Ingrid

  2. Vad duktig du är som motionerat en hel dag 🙂
    Härligt när det luktar nystädat 🙂
    Så har du väl varit hos ”pålgis” också?

    Beträffande flunsan så är det allmäntillståndet som avgör hur man klara av den.
    Har man nedsatt immunförsvar, lungsjukdom eller annat så ligger man alltid illa till när det är infuensadags.
    Och denna går ju på lungorna och som rökare eller f.d. så är man ju lite extra mottaglig. Åldern är också en faktor.
    Asiaten glömmer jag aldrig för då var jag nära att stryka med 1957 som du skriver.
    Tror inte svinflunsan är ett leka med och det börjar ju komma in rapporter om allvarligt sjuka unga människor.
    Av svininfluensan kan man dö om man har nedsatt immunförsvar men tror inte biverkningarna av vaccinet ger samma resultat.
    Men som sagt, man får avvakta tills det blir aktuellt med vaccinet.
    Att skydda sig lite extra noga är aldrig fel för en flunsa är då inget muntert att drabbas av oavsett hälsan.
    Dessutom är man ju beroende av att andra visar hänsyn och sköter om sin hygien också.

    Nu får du ha det så gott och hoppas du hinner njuta lite till av din paradisö innan hösten kommer på allvar. Den är på god väg, för det är lite kallt om nätterna nu.
    Kramen, Agneta

  3. Ja media är otäck men kanske det behövs.Inte tror jag vi blev skrämda så här när Asiaten gick . Den har jag haft i vart fall även Hong Kong åkte jag dit på
    Det går ju inte att stänga in sig och sluta leva av rädsla för smitta.
    Lite som med björnen i våra skogar här uppe, jag går trots att jag vet att många inte vågar sig ut i skogen
    Jag är ängslig för mina barn och barnbarn, dom skulle jag vilja stänga in tills allt är över
    Ja vi får tvätta våra händer ofta och se till att inte smitta andra om vi åker dit

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

