kantarelldags…..

Nu verkar det som  ovädret är över för denna gång. Vi får vara glada att stugan står kvar efter storm och regn, Idag tog vi en tur till skogen till våra kantarellställen  och tänk de hade börjat titta upp sin vana trogen. Det är så kul att se de gula svamparnakantis  men i år döljer de sig i det höga gräset rätt bra. Vi hittade nog en fyra liter. Det blev en stuvning till  lunchen och några paket att frysa in till  vintern. Det blir nog flera svampturer för det verkar bli gott om dem i år.

 

 

 

 

  Tänkte ta ett kvällsbad i sjön men det är just nu bara 17 grader i vattnet så det blev att ta fram badbaljan istället.

 

astrid1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

astrid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nu har min Astrid Lindgrens ros börjat blomma med en mild fin doft. När det stormade som värst med nordliga vindar hängde jag upp en tjock gammal militärfilt bakom spaljen som skydd för de stackars rosknopparna och det funkade riktigt bra. Man får ta vad man haver…….
Önskar en solig och varm helg.
Kram Sylvia.

12 thoughts on “kantarelldags…..

  1. Hej!
    Men usch då, bara 17 i vattnet….brrr. Just nu har vi runt +10 och regn så det blir till att ta koftan på.

    Såg på TV i dag att immunförsvaret, det så livsviktiga, stärks av Svamp, färsk Ingefära och Vitlök. Så du har tur som kan plocka ”medicin” helt gratis och gott är det ju dessutom.

    Närbilden på rosen är ju bar sådär superläcker:-) Ser ut att vara gjord av något tjockt material som är ätbart:-))

    Nu har även jag ”hoppat på” Sommartävlingen och hoppas på att få en flaska schampo:-) Hittade vägen härifrån!

    Nu har jag röstat på din sida igen och snart hoppas jag du slipper den eviga 10:ondeplatsen…

    Kram på dig vännen i sommarvärmen…hm..!
    /Agneta

  2. Hejsan Sylvia!

    Så härligt med egenplockade kantareller, de ser helt ljuvliga ut. Jag är väldigt dålig på att plocka svamp, men när jag ser din bild, så blir sugen på att gå ner i skogen och se om jag kan hitta några jag också.

    Din ros är väldigt vacker, den ser ut som om den vore gjord i siden.

    Jag hoppas att ni har det fint där på ön och att ni får en härlig helg.

    Kram Ingrid

  3. Vilken tur du hade som hittade så mycket kantareller. Det är jättegott om jag får det tillagat hos någon. Jag plockar inte svamp för jag tycker inte om att gå i skogen. Jag är väl lite larvig men så är det.

    Vilken härlig ros du har. Du är jätteduktig att få fina blommor.

    Jag hoppas att du har tur i tävlingen. Hannah har alltid bra tävlingar så där är det kul att vara med.

    I dag har vi sol just nu men det går aldrig att vara säker på hur vädret blir. Häromdagen hade vi ”brutalt” regn som han sa på Vädret på TV.
    Ha en bra dag och kram från Siv

  4. Nämen är det redan dags för kantareller?
    Jag har aldrig i hela mitt liv lyckats att hitta några kantareller. Och skulle jag nånsin hitta några så skulle jag väl vara så ivrig på att komma hem och göra en god svamprätt så jag skulle väl ramla omkull med svampkorgen och alla svampar skulle ramla ner på backen och i ren förtvivlan skulle jag med min feta bak drutta direkt på dessa gudomliga svampar så det blevo enbart svamp-mos kvar av allting.
    Så jag får väl nöja mig med att smaka när andra har plockat eller så får jag väl köpa för dyra penningar…
    Ha en bra vecka / kram Michelin-Berith

  5. Härligt med kantareller kan känna doften 🙂

    Å vilken underbar ros du har, jag fick en av Lasse förra året som blommat med massa blommor men dom kom nästan samtidigt så jag har inte så många kvar. Hoppas att det kommer en ny omgång. Måste gå ut och kollla vad den heter.

    Måste ha varit ett förskräckligt oväder som bryter sönder så stora träd. Hoppas att vi får lite värme tillbaka.
    Kram Annkila

  6. Mums så gott det ser ut med kantareller!
    Jag gillar att äta dem, men avskyr att plocka.
    Både svamp och bär…

    Visst är det ditt gamla slottet som vi besökte!
    Det ligger längst nere i promenaden!
    Sedan vi flyttade har vi riktigt nära dit.

    Kram/Bia

  7. Hej, är och kollar runt lite på bloggar och hemsidor för nu var det tag sedan.
    Vilka fantastiskt fina rosor, tänk om man kunde lyckas med såna. Men det är väl för kallt här uppe i Jämtland.
    Ha de gott
    *Kram*

  8. Hej Sylvia!

    Åh, kantareller, så ljuvligt, en delikatess tycker jag.

    Astrid Lindgrens ros är ju bara så vacker. Jag har sett vackra rosor på Sollidens Slott på Öland och rosor är ju bara så fantastiskt!

    Nu är vi i Norrköping efter Öland som bara blev så roligt och härligt med lille William. Lite tomt är det nu och tur att det finns mobiltelefoner så att vi kan talas vid:-)).

    Imorgon bär det iväg till Stockholm och Bredängs Camping tror jag det blir. Nära till tunnelbana och lätt att hitta.

    Ha det så gott!
    Kramar
    Berit

  9. Hejsan Sylvia!

    Roligt att du var med i min tävling om ett shampoo från Aussie!
    Klockan 23.oo ikväll Söndag kommer vinnaren finnas på min blogg! Check it out! Det kanske blir du!

    Kram

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

