blixt och dunder…..

 Åkte hem från ön i går morse. Vi hade ett riktigt åskväder i stort sett hela natten med blixt och dunder över sjön så inte blev det mycket sömn för min del. Måste säga att jag  har lite åskfobi och särskilt i stugan som ligger så nära vattnet och en del riktigt stora träd runt omkring. På hemvägen när vi närmade oss stan så var det dags igen med störtskurar och det kändes riktigt skönt när vi äntligen var hemma.

I morse läste jag i tidningen att blixtar och kraftiga vindar hade orsakat förödelse i Vitabergsparken några kvarter bort från där vi bor. Stora tunga bänkar hade vräkts omkull och flera träd knäckts som stickor. Som tur var blev ingen människa skadad. Efter denna värme med 25-30 grader i flera veckor så har det verkligen brakat låss på många platser i landet. Nu är väl värmeböljan över för denna gång och idag var det riktigt behaglig temperatur +18 grader och halvklart.

Vi har just varit och tittat på förödelsen i Vitabergsparken. Hade kameran med och tog några bilder.

 

aska 002

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aska 003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aska 004

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

aska 005

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Här bland kolonistugorna såg det lugn och fridfullt ut.

aska 008

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 Tog ett smygfoto på  skådisen Monica Nielsens hus  som bor Vitabergen.

Önskar en fortsatt fin söndag. / Kram

6 thoughts on “blixt och dunder…..

  1. Hej Sylvia!

    Usch ja åska gillar jag inte alls! Lite spännande med smygfotot tycker jag:-)).

    Vi har just kommit hem från Vimmerbyg där vi varit på Astrid Lindgrens Värld med barnbarnet William och hans mamma och pappa, ja inte farfar, han fick vara hemma i husbilen och vila.

    Nu är mannen i mitt liv så mycket bättre och jag är så glad för det. Vi hade ju turen att träffa på en så underbar läkare på akuten som verkligen tog tag i allt och tog så mycket prover som bara kunde tas och det visade sig att det var inget farligt i blodet iaf och så skönt det var att höra det. Sänkan är på väg ner och Lennart säger själv att han känner sig som vanligt.

    Så roligt jag haft sagornas värld denna helg och jag blev som barn på nytt:-)). Tänk att hon inte fick Nobelpriset någon gång, det är en skam tycker jag.

    Nästa vecka blir det kanske Öland och så en tur till Stockholm och Lennarts syster.

    Ha det så gott!
    Kramar
    Berit

  2. Hejsan Sylvia!

    Så otäckt med åskan som ställt till sån förödelse i Vitabergsparken. Vi var där för några år sedan när vi var i Stockholm. Förr såg man ju alltid Karl-Anton program från Vitabergsparken på TV, det var riktigt högtidsstunder, så vi ville se hur det ser ut i parken.

    Här har vi bara hört lite åskmuller på avstånd. Just på den här delen av kusten får vi sällan åska. Maken påstår att det är Karlsöarna, som vi har rakt utanför oss, som gör att det blir åska och åskregn söder och /eller norr om oss och han har nog rätt i det.

    Nu ska det tydligen bli mer normalt juliväder och det känns väl inte helt fel. Erkännas ska att det blir en aning jobbigt när man inte får sova för värmen. Har vi sovrumsfönster öppet kommer det en katt inknallande rätt vad det är. Han är rätt diskret och försvinner snabbt ut i huset, men lite störande är det allt. Dessutom så har vi färjeankomster/avgångar vid 3-tiden på morgnarna och i samband med det blir det väldigt mycket trafik och det är helt klart, att inte kör de 90km/tim inte.

    Hoppas att jag kan få stänga fönstret inatt.

    Ha det gott! Kram Ingrid

  3. Hej Sylvia!
    Vad roligt att du hittade hit till min blogg. Ett gubbdagis är inte så tokigt för gubbarna behöver ha något att göra som bara är för dom.

    Det hade blivit ordentligt förstört i Vitabergsparken. Åskan gick här också med rejäla blixtar och dunder. Jag tycker inte om åska men vad skall man göra.

    Vilken fin pion du har och härlig kaprifol också. Den påminner mig om när jag var hos min mormor när jag var liten. Hon hade också en kaprifol som luktade så gott.

    Hoppas att du tittar in fler gånger på min blogg.
    Ha det bra
    Hälsningar Siv

  4. Åska är läskigt! Mina barn vara riktigt rädda när vi var i Thailand. Blixtar som fyrverkerier uppe i skyn,men sedan över lika snabbt igen,man ska ha respekt för oväder,absolut.

    Vad kul att du hittat till min blogg och att du är med i min Isdaora-tävling.

    Kramar.

  5. Hejsan, Sylvia!
    Förstår dig såväl såååå. Vem vill sitta ute på en ö nära havet med höga träd när det är åska? Ingen!

    Men blev allt lite orolig, för ni måste ju åka båt hem och havet är ju ingen säker plats när det åskar. Uschyanimej! Skönt att ni är hemma.

    Trots eländet så måste jag säga att foto nr.2 ser ut som en vacker skulptur.
    Efter regn kommer sol och det visar du så fint med foto av kolonilotter som är så mysiga.

    Vad modig du är som fotar kändishus utan att fråga, skulle jag aldrig våga. Men så är jag ju en riktig ”mesapa”. Kåken ser fin ut och kul att få se den.

    Tack för besöket och så glad jag blev att du också upplevt bjudcig. i vackra små porslinsburkar, eller vad dom nu kallas för samt askfat vid varje kuvert. Inte alla som har varit med om det kanske. Så glad är jag att det finns en hel del kvar av vackert hantverk med guldkanter på.

    Här nere har vi något lite svalare och lätt duggregn som genast dunstar. Uthärdligt m.a.o.

    Kram på dig vännen!
    /Agneta

  6. Oj vilka bilder! Naturens och vädrets krafter är mäktiga!
    Hörde just på radion om sju personer i Kina som dog i en flodvåg, orsakad av häftiga regnskurar.

    Jaså du är paparazzifotograf också! 🙂

    Ha det så gott!
    Kram/Bia

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

