gäddbiffar……

raincloudNu har det regnat och blåst i dagarna tre här. Var tvungen ta en riktig långpromenad idag i regnet för att få röra på benen ordentligt.

 

IMGP0699

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMGP0700

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tog ut några gäddor från frysen som Ingvar filéat tidigare och gjorde fiskbiffar av dem. Gillar inte gädda något vidare men de var riktigt fina och lagom stora. Ofta följer det med en och annan gädda i abborre-nätet. Jag malde dem så alla ben försvann till en smet och blandade i grädde, ägg, pepparrot, några ansjovisar, dill och kryddor och det blev 18 stycken som jag frös in ostekta. Stekte några stycken var till middag. Ja, det smakade riktigt bra och till det ett glas vit så blev middagen klart godkänd.

 

flagg14 I morgon är det Sveriges Nationaldag och då ska vi ut och titta på vad Staden har att bjuda på för festligheter. Det blir väl lite jippo här och där skulle jag tro. Vi får hoppas att vädret blir någorlunda bra?

                     Önskar en Trevlig helg! /kram

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Gäddbiffarna ser ju riktigt goda ut. Jag älskar fisk, men gädda…nåja, kanske det slinker ner i mald form:-)
    Så har då min dator pajat och inte vet jag hur jag kom ut på nätet! Trixade via DELL supporten och kollade mailen hos Telia Webmail. Spelar ingen roll vad jag klickar på, textfil eller annat för då kommer den där lilla eländiga rutan upp fr. systemkontrollen som skriker åt mig att åtkomsten nekas…grrrr….:-((
    Ringde supporten i god tid men dom hade väl gått tidigare i dag verkade det som. Har kollat deras hemsida, men ingen hjälp där inte, så det blir till att vänta tills på måndag. Nu har vi riktigt kallt här, bara runt +8 knappt så jag hade tänkt göra lite åt min hemsida…men tji fick jag för det.
    Annars är det som vanligt…tyvärr.
    Önskar dig en fin helg hemma i stan!
    Kramen, Agneta

    Svara
  2. Så goda biffarna ser ut! Jag gillar gädda, men
    nu var det länge sedan jag fick tag på nån. Annars brukar
    jag helsteka den i ugnen med smör och kryddor.

    Vi ska också ut idag och se vad som händer.
    Det jag vet är att man dragit ner rejält på
    6 junifirandet.

    Ha en skön helg!
    Kram/Bia

    Svara
  3. Gädda är ju så gott!!! Här har de försvunnit, så det är sällan man får tillfäller att äta det, men förr bjöds det ofta på kokt gädda med hårdkokt hackat ägg, pepparrot och skirat smör.

    Mamma brukade ugnssteka gädda och serverar med svampsås och lingosylt, det låter kanske konstigt men var ruskigt gott.

    Ha nu en riktigt fin Nationaldag!
    Kram Ingrid

    Svara
  4. Vad biffarna ser mumsiga ut, gädda är det inte ofta man äter, men jag ska nog prova ditt recept men med någon annan fisk.

    Trevlig sommar
    Kram Maria

    Svara
  5. Men oj så gott det såg ut ……
    Det är något som jag aldrig har gjort.
    Det måste jag prova…
    Härligt med fisk…..
    Kram Michelin-Berith

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

