våffeldagen….

39Idag sken solen när jag vaknade. En sådan där dag när man ser alla dammråttor väldigt tydligt. Fick lite energi och satte igång med vårrengöring av köket så nu skiner köksluckorna och det ser riktigt fräscht ut. Det är ju våffeldagen idag men våfflor blir det inga för våffeljärnet är kvar på landet. Det får bli soppa och tunna pannkakor istället. Inte riktigt lika gott förståss. Kanske vi kan  dricka kaffe och äta våffla på Gunnarsons konditori  på Götgatan någon dag framöver.

Marie bebådelsedag och våffeldagen, 25 mars.

”Början på våren” smile101
Marie bebådelsedag/vårfrudagen markerar slutet på vintern och början på våren. En del traditioner från det gamla bondesamhället som har att göra med olika sysslors början och slut har därför knutits till denna dag. I norr skulle t.ex. timmerkörningen vara klar och i söder skulle man ha tröskat färdigt.Källa Nordiska museet
Ha en fin dag / kramis.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Så härligt med ett nystädat kök! Nu solen lyser in och det är ordentligt ljust, då är det roligt att ta tag i städningen.
    Vi har minsann ätit våfflor idag och det smakade riktigt gott!

    Jag har en påse mix kvar och tänkte göra våfflor med någon matig fyllning till helgen. Någon räkröra eller nåt sånt.

    Ha det bra Sylvia!
    Kram Ingrid

    Svara
  2. Finns Gunnarssons kondis verkligen kvar på Götgatan? OJ oj oj där sprang jag ofta när jag bodde på Bondegatan…
    Får lite hemkänsla i magen! Men inte så himla mycket…..
    Den 16 maj tar vi bussen ner till Sthlm och ska bo på ett hotell i närheten av Globen, jag tror det hette nåt med Globen också… Jag ska på en klassträff och efter det så går nog jag o ”guben” ut på krogen för att äta en bit mat, har du nåt ställe att rekomendera för oss 50-talister?

    Svara
  3. Åh, va gott med våfflor – det var så länge sedan jag åt det. Tycker om pannkaka och våfflor, men gillar inte att laga det. Det tar sån tid, smeten tar aldrig slut……
    Ha de gott
    *** Kram Inga-Lill ***

    Svara
  4. Hejsan Sylvia!
    Så gott det låter med våfflor det ska jag göra i veckan som kommer för det var länge sedan.
    Jag har en utmaning till dig om du har lust.
    Hoppas du vill vara med det skulle vara kul.
    Trevlig helg kram U-B

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

