har sett filmen….

I går kväll var Syrran och jag man-som-hataroch såg filmen ”Män som hatar kvinnor” en filmatisering av boken, skriven av författaren Stieg Larsson.
Noomi Rapace tycker jag gör Lisbeth Salander helt strålande bra, både till utseende och beteende och på pricken hur jag hade tänkt mig henne när jag läste boken.
Michael Nyqvist var jag lite tveksam till innan filmen men faktiskt gjorde han rollen som reporter Mikael Blomkvist över förväntan. Filmen var verkligen spännande men det fanns några ruggiga våldtäktsscener som var obehagliga att se. Vi var båda två riktigt tagna av filmen  men jag kan ändå rekommendera att se den.

Filmen handlar om Reportern Mikael Blomkvist som i filmen spelas av Michael Nyqvist  döms till fängelse för förtal av finansmannenWennerström, och beslutar sig för att ta time-out från sitt jobb på tidskriften Millennium.
I samma veva får han ett ovanligt uppdrag. Henrik Vanger, tidigare en av landets främsta industriledare, vill att Blomkvist ska forska i vad som hänt Vangers unga släkting Harriet, som varit spårlöst försvunnen i snart fyrtio år. Till sin hjälp får han Lisbeth Salander som spelas av Noomi Rapace, en ung strulig tjej, tatuerad och piercad, men också professionell hacker och med unika egenskaper som gör henne till en oslagbar researcher…………

Idag  har det inte hänt något särskilt här förutom att i kväll blir det att titta på TV på finalen i Melodifestivalen i Globben. Jag gillar Caroline af Ugglas bidrag ”Snälla Snälla”  Hon får mig att tänka på  Janis Joplin som var en av 1960-talets största sångerskor.

Önskar en trevlig helg.
Kram Sylvia

Följande inlägg
Lämna en kommentar

5 kommentarer

  1. Hej Sylvia!
    Jag har läst boken och tyckte mycket om den.
    Kanske det är dags att se filmen nu om den är så bra.

    Melodifestivalen ska jag titta på och det finns ju många som är bra.Må den bästa vinna.
    Trevlig helg Kram U-B

    Svara
  2. Hej Igen, jag får be om ursäkt att jag fick in Ingrids adress
    på mitt namn.
    Jag var hos henne innan och hon hade ju ny blogg som jag lag in i min .
    Sedan glömde jag det och kopierade in hennes i stället för min adress.
    Så går det när man har brottom.

    Svara
  3. Hej Sylvia!

    Hamnade här av en slump, men vilken härlig slump det blev. Har varit inne i din portal och läst om silversmide. Finns mer att utforska.

    Det där med IT-kafet är ju också väldans intressant.

    Ikväll blir det antagligen Melodifestival, även om jag inte är så där väldigt intresserad av den:-). Håller lite på Malena Ernman.

    Ha en underbar helg!
    Kramar
    Berit

    Svara
  4. Hejsan Sylvia!
    Så intressant att få höra vad du tyckte om filmen, jag har hört en hel del om den och bland annat att våldtäktsscenen ska vara väldigt obehaglig. Jag tycker sånt är så jobbigt att se så jag har nästan funderat på att inte se filmen alls. Böckerna har jag lästa alla tre och de är ruskigt bra!

    Jag tycker att det var kul att Caroline af Ugglas placerade sig så bra. Och visst är det säreget att ”svenska folket” valde två så udda bidrag som La Voiz och Snälla, Snälla som sina favoriter!

    Ha en fin söndag! Kram Ingrid

    Svara
  5. Melodifestiveln såg jag inte i sin helhet då det var ett intressant program på SVT2. Men hoppade mellan kanalerna och såg sista timmen och min absoluta favorit var ”snälla, snälla” med ett härlig sound av lite soul, nästan. Visst har väl Caroline försökt att efterlikna Janis Joplin. Hur som helst så gillade jag även La Voix men trodde faktiskt att jag tillhörde minoriteten så blev väldigt förvånad när dessa båda favoriter knep topplaceringarna. Kul med något annorlunda.

    I dag har vi haft +10 och solsken men mot kvällen är vi tillbaka på 0 igen och kallt som attan. Men visst är våren på G.

    Ha det så gott!
    Kram, Agneta

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

