fredag den 13:e

 Rädslan för talet 13 går tillbaka till tiden före kristendomen, gamla trolldomsböcker visar att talet användes i förbindelse med formler och förbannelser som riktade sig mot underjordiska makter.
Visst har jag en tendens till fobi för fredagen den 13:e. Har också minnen från min tidiga barndom som satt sina spår. Just fredagen den 13.e drunknade en barndomskamrat  till mig när han badade i en grund vattenbassäng utan uppsikt och det glömmer jag aldrig. Hur det gick till vet jag inte än i dag. Jag vill absolut inte flyga den dagen och inte gå till läkaren om jag slipper. Idag har det i allafall varit en helt vanlig fredag  hit till dags. Städning har det varit på programmet , så nu tror jag alla bassilusker som samlats under min förkylning har flytt sin kos.

Nu är Knutby aktuellt igen. En teaterpjäs, film och tv-serie handlar alla om vad som hände i församlingen.
Igår kväll tittade jag också på programmet ”Debatt” där Åsa Waldau från Knutbyförsamlingen, mötte sina värsta kritiker. Stämningen var hetsig och ledningen i Knutby anklagades för att uppmana medlemmarna till lydnad och dödande. Jag måste säga att jag får en olustig, pirrande känsla i magen när jag ser henne. 

                                                          Nu till något roligare. valentine2I morgon är det Alla hjärtans dag -en dag för vänskap och kärlek och det önskar jag alla 🙂
Kramis Sylvia.

Följande inlägg
Lämna en kommentar

2 kommentarer

  1. Hejsan Sylvia!

    Jag såg aldrig den där debatten, men tycker sedan tidigare att ”Kristi brud” är en sällsynt otäck människa.

    Tack för dina kommentarer hos mig idag. Ha en fin fortsättning på veckan.

    Kram Ingrid

    Svara
  2. Efter att ha läst din tragiska upplevelse från en ”Fredag den 13:e” så förstår jag så väl att du får ”stora självan” inför den dagen. Vem hade inte fått det?
    Jag struntar i vilken dag det är, men tror att det gått lite ”troll” i just den dagen, så man nästan förväntar sig att något hemskt skall hända.

    Mycket intressant läsning om talet 13, kände jag inte till!

    Såg också debatten och håller med dig om känslan 😦
    Men jag tycker det är fullständigt vidrigt att göra film/TV om en så tragisk historia med så sjuka människor som det ändå måste handla om. Att sko sig på andra människors olycka tilltalar rmig inte alls. För det är väl ändå vad det handlar om i slutändan, att tjäna pengar! Usch o fy säger lilla jag som gillar TV-program som sprider lite humor o glädje, ögon- och örongodis i massor:-)
    Jättesöt liten Valentinetjej med fina tofsar i håret. Var hittar du allt fint?

    Kramen, Agneta

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

