silverutställning

Nu har jag besökt utställningen ”Svenskt Nutida Silver” som jag missade härom dagen. Så mycket vackra saker. Smycken, skålar och skulpturer fanns att se av unga svenska silversmeder. Hade med kameran om det skulle bli tillfälle att fota. De var väl inte så populärt men jag frågade försynt och det gick bra att ta några bilder. Det fanns  även saker till försäljning om man så önskade.

 

Vacker liten skål i silver tillverkad av guld/metallformgivare /Åsa Hallqvist pris.10.800 …..inga billiga saker må jag säga.

svan3

 

Vacker halskedja med små hängande  vispar, en rolig sak.

svan21

 

Sedan var det dags att få något i magen och vi gick vidare till ett mysigt, trevligt kafé och matställe  som nu drivs av Citykyrkan. Den pampiga lokalen som nu är lite nersliten  har en gång i tiden varit ett populärt dansställe för stockholmarna och där även min svärmor som ung flicka  tog en svängom i dansens virvlar.

svan41

    

 Goda smörgåsar och hembakat bröd och bra priser. Vi tog var sin härlig räksmörgås och kaffe.

svan5    

 Svanar och änder samlas på Stockholms ström där det finns gott om mat och är isfritt i stort sett året om. 

svan11

 

Det blir nog att titta på ”Stjärnorna på slottet” i kväll där det är Jonas Gardell som är värd…ska bli spännande.

082 Missa inte årets största fullmåne i kväll om det är klart väder. Just idag befinner sig månen som allra närmast jorden och  det betyder att kvällens måne blir den största och ljusaste på hela året om man nu får tro tidningen?

 

Önskar en fin lördagskväll.
Kram

Tidigare inlägg
Följande inlägg
Lämna en kommentar

4 kommentarer

  1. Hejsan, kikade in och kollar om du fotade efit igår men hittade ju denna nya blogg i stället, trevligt =)

    Du bjöd ju på en efit i miniformat ändå 🙂 Vilket fantastiskt cafe, ser oerhört mysigt ut, jättefina bilder.

    Önskar dig en skön söndag!

    Svara
  2. Nästa är 27:e tror jag? Om du råkat anteckna fel tänkte jag bara…

    Ha det gott så länge!

    Svara
  3. Hejsan Sylvia!

    Så vacker den är, den där skålen för 10.800, den skulle jag inte ha något emot.

    Månen missade jag. Igår kväll var det mulet, men maken som var uppe tidigt sa att det varit riktigt fint månsken. Jag får väl vänta till nästa gång.

    Kram Ingrid

    Svara
  4. Roligt att du fick ta några foton fr. svindyra men vackra silverföremål för att visa upp här. Kan förstå att rädslan för kopiering finns. Eller? Internet är ju en källa för allt numera, på både gott o ont.

    Åh så mysigt med café i gammal genuin lokal med anor:-) Jag älskar när man bevarar det gamla. Då skall det liksom vara lite slitet också, det förstärker ju känslan.
    En sådan räckmacka skulle sitta fint nu:-)
    Jag fastnade för de söta kaffekopparna som är smala och höga. Gillar jag bra för då brukar kaffet hålla sig varmt. Förr, när jag var liten, var det mycket vida koppar som gällde. Nästan alltid med kaffegrädde i.

    Änder är det vackraste jag vet, särskilt när de små fjuniga ungarna simmar i mammans släptåg.
    Man blir rofylld av att titta på dom i någon liten å.
    Men i Strömmen verkar det vara kö till maten:-)

    Det där med fullmåne har jag totalt missat, men vaknade ovanligt tidigt och kunde inte somna om. Undrade just varför? Nåja, inget att grubbla över.

    Din dag verkade så där riktigt härlig, precis som jag själv skulle vilja göra. Konst, kultur, natur! Vad mer kan man önska?

    Så blir ju dina foton så himla klara och fina. Jag får lite blandad kompott numera när jag fotar.
    Dags för bättring på det området.

    Ska ta en titt på reprisen snart av ”Stjärnorna” efter allt rabalder som varit. Har förstått att fru Dellert inte gillade att vara ”vardagsklädd”, men det är ju så det är kul att få se alla dessa ”stjärnor”, just i vardagen. Uppklädda har vi ju sett dom jämt.
    Kram på dig!
    /Agneta

    Svara

Tack för din kommentar och kom gärna tillbaka!

